Ciekawy Brand hero to postać stworzona przez daną markę, która ma cechy i zalety tej właśnie firmy. Termin ten powstał już w XIX wieku, kiedy został stworzony Bibendum – popularny ludzik Michelin. W latach 50. XX wieku zostało to spopularyzowane przez Tony’ego tygrysa, który był na płatkach śniadaniowych Kelloggsa. Brand Hero pozwala się wyróżnić markom i zaistnieć w świadomości klientów.
W sytuacji kiedy klient ma do wyboru produkt marki, gdzie jest brand hero, a gdzie nie ma to statystycznie dużo częściej wybierze produkt marki z bohaterem.
Dlaczego? Ponieważ dobrze mu się to kojarzy.
Firma potrzebuje bohatera głównie wtedy, kiedy konkurencja oferuje produkty na zbliżonym poziomie (jak Coca‑Cola i Pepsi), natomiast nie jest on konieczny, gdy osią przewagi konkurencyjnej są korzyści funkcjonalne i atrybuty produktu.
Przykłady ciekawych postaci brand hero
Ciekawym przykładem brand hero w polskiej telewizji jest „Serce i Rozum”. Są to bohaterowie reklam Orange. Każda z tych reklam przedstawiała jakąś krótką historię. Historia, której częścią jest bohater marki, powinna przedstawiać korzyści i zalety produktu w sposób pośredni, oryginalny i łatwy do zapamiętania.
Kolejnym dobrym przykładem może być góral z reklam „Harnasia”. Pokazuje on cechy marki i w ciekawy sposób ukazuje cechy piwa. Jeden z popularniejszych brand hero jest Mały głód marki Danio. Z tą postacią powstało mnóstwo różnych gier na wiele platform między innymi na telefony czy komputery osobiste. Powstały też maskotki z tą postacią i wiele innych małych gadżetów – jak chociażby breloczki dzięki temu postać ta zaistniała w głowach wielu ludzi.
Czy każda marka powinna mieć swojego bohatera?
Coraz więcej marek upodobało sobie za wzór brand hero różnego rodzaju superbohaterów. Specjalnie to nie dziwi, ponieważ wpisują się w panujący obecnie w popkulturze trend. Herosi w pelerynach stylizowani na superbohaterów reklamują aktualnie pasty do zębów, środki czystości do kuchni czy środki antykoncepcyjne. Wpasowują się one w aktualny trend, który od kilku lat mam w popkulturze. Dzięki temu praktycznie każda marka może stworzyć swojego super hero i docierać do wielu różnych klientów.
Są jednak firmy, które nie potrzebują koniecznie takiego bohatera. W branżach takich jak medycyna, prawo czy polityka uważam, że nie jest to potrzebne, a nawet mogłoby to zaszkodzić. Klienci prawnika czy polityka oczekują powagi i profesjonalizmu, a nie ciekawie opowiedzianej historii.
Ciekawy Brand Hero w social media
Aktualnie większość marketingu firm z telewizji przeniosła się do internetu. Kontakt z fanami marki w social media jest praktycznie 24/7 co stawia kolejne wyzwania przed markami. Muszą dużo częściej i lepiej kreować wizerunek swoich bohaterom. Dobra historia i ciekawy bohater z czasem zaprocentują. Przysporzą marce nowych fanów, lajków i udostępnień, dzięki czemu możemy zdobyć nowych klientów, także warto się tym zainteresować.
– –
Prawa autorskie:
Zamieszczone tutaj nazwy, znaki firmowe i grafiki są zastrzeżone oraz prawnie należą do ich właścicieli. Zostały tutaj przedstawione jedynie celem przykładu.