Firmowy branding jest zagadnieniem odnoszącym się do kreowania wizerunku marki. Może być definiowany na różne sposoby, także w węższych kategoriach, choćby z perspektywy projektantów graficznych. Funkcjonuje też jednak znacznie szersze rozumienie tego pojęcia, w ramach którego jest ono niemal utożsamiane z marketingiem. Czym tak naprawdę jest branding i dlaczego jest tak istotny?
Różne definicje brandingu
Najczęściej branding określa się jako budowanie świadomości marki. Chodzi o identyfikowanie z nią klientów oraz tworzenie pożądanego jej wizerunku w oczach odbiorcy. To dość szerokie pojęcie, obejmujące zarówno komunikację werbalną, jak i wizualną. Działania w obrębie tego procesu mają na celu wyróżnienie firmy lub produktu oraz podkreślenie wartości, jakie marka może przekazać konsumentowi. Taka wartość może mieć różne oblicza – zaspokajać potrzeby, ale też choćby rozwiązywać określone problemy.
Alternatywne spojrzenie na branding oferują często projektanci graficzni, skupiając się na zewnętrznej prezentacji marki, a więc kwestiach czysto wizualnych. Oczywiście łatwe do zapamiętania logo, kolory firmowe czy inne charakterystyczne elementy są ważną częścią brandingu, lecz w praktyce działania w jego obrębie są zdecydowanie szersze, uwzględniając całą strategię marki.
Jaki powinien być firmowy branding?
Bardzo ważnym aspektem jest spójność działań w obrębie brandingu, dzięki czemu konsumenci otrzymują łatwe w odbiorze i precyzyjne wyobrażenie marki. Rzecz jasna całość musi być atrakcyjnie zaprezentowana, żeby zwrócić uwagę i spodobać się klientom. Utrzymanie tej spójności jest kluczowe w kontekście zbudowania zaufania i lojalności u kupujących. Jest to niezwykle istotne, gdyż dla firmy ważne jest nie tylko zdobycie klienta, ale również zatrzymanie go – do tego zmierzają działania w ramach brandingu.
Strategia marki nie ma zatem na celu przyciągnięcia jak największej ilości konsumentów, lecz jak najlepszych klientów, a więc najbardziej opłacalnych w perspektywie firmy. Z tego względu branding tworzy się z myślą o konkretnej grupie docelowej, a niekoniecznie całym rynku, co odróżnia to pojęcie od ogólnie rozumianego marketingu.
Jakie mogą być z tego korzyści?
Skutecznie zrealizowany proces brandingu pozwala na zyskanie klientów naprawdę ceniących markę, a wskutek tego lojalnych wobec niej. Tym samym będą oni mniej skłonni na skorzystanie z ofert konkurencji czy jakichkolwiek ruchów wywołanych choćby zmianami cen. Tacy konsumenci będą wierni marce, a przez to pozwalają też na jej rozwój, rekomendując ją kolejnym odbiorcom i dzieląc się z nimi pozytywnymi opiniami.
Posiadając silną markę można zatem liczyć na budowanie pozytywnego wizerunku, reputacji firmy, ale również zwiększanie zasięgu oferty, a co za tym idzie maksymalizowanie zysków oraz systematyczne zwiększanie wartości samej marki. Odpowiednio przeprowadzony proces brandingu zbuduje rozpoznawalność marki oraz jej świadomość u klientów, co znajduje przełożenie w obrębie procesu sprzedaży, gwarantując firmie także wymierne korzyści.