Głównym zadaniem identyfikacji wizualnej jest sprawienie, że nasza marka staje się bardziej przystępna dla odbiorców. Używając odpowiednio dobranych symbolów, znaków oraz języka staramy się ułatwić odbiorcom identyfikowanie się z naszą marką. Skuteczna identyfikacja wizualna powinna także wyróżnić nasze produkty na tle konkurencji. Właściwe rozwiązania wizualne mogą stać się symbolem reputacji naszej firmy. Ich obecność przekona odbiorców, że nie muszą martwić się co do jakości oferowanych przez nas usług. Tak więc nie należy pomijać identyfikacji wizualnej podczas budowania marki. Przyda się nam również podczas wprowadzania ewentualnych zmian w wizerunku firmy.
Z czego składa się typowy system identyfikacji wizualnej?
Wszystkie elementu takiego systemu znajdują się wewnątrz księgi identyfikacyjnej zwanej także brandbookiem. Zawiera ona informacje dotyczące konstrukcji danego systemu oraz przykłady prawidłowego i błędnego użycia. Chodzi przede wszystkim o logo, kolorystykę, opakowania, gadżety firmowe, materiały marketingowe, akcydensy oraz media społecznościowe. Kierując się wskazówkami zawartymi w brandbooku uda nam się stworzyć skuteczny system identyfikacji wizualnej.
W przypadku księgi znaku mamy do czynienia jedynie z informacjami powiązanymi z logo – jego konstrukcją, sposobami użycia oraz wskazanymi formami zastosowania. Jeżeli zainteresowani jesteśmy bardziej skomplikowanym systemem identyfikacji wizualnej, przyda nam się podstawowa lub ewentualnie pełna księga. Ta pierwsza zawiera wskazówki dotyczące graficznych elementów przydatnych w identyfikacji wizualnej. Drugi wariant został uzupełniony o materiały używane w różnych rodzajach komunikacji. Jednakże to właśnie brandbook jest najszerszym zbiorem wytycznych powiązanych z identyfikacją wizualną. Znajdziemy w nim założenia strategiczne naszej marki.
Czym kierować się podczas ustalania budżetu na tworzenie systemu identyfikacji wizualnej?
Trzeba przede wszystkim określić, jak dużego wpływu na swoją działalność gospodarczą oczekujemy od wybranych przez nas rozwiązań wizualnych. Potencjalne korzyści muszą znacznie przewyższać wydatki, które będziemy zmuszeni ponieść w trakcie tworzenia identyfikacji wizualnej. Po zdecydowaniu się, co chcemy osiągnąć za pomocą takiego systemu, o wiele łatwiej przyjdzie nam wyliczyć, ile pieniędzy warto na to przeznaczyć. Wspieranie sprzedaży offline, poprawienie skuteczności działań marketingowych czy też zwiększanie lojalności klienta – wszystko to można przeliczyć na wartość w złotówkach. O
Oprócz potencjalnych efektów trzeba także wziąć pod uwagę możliwe ryzyko. Jego akceptowalny poziom ma duży wpływ na wysokość budżetu – nie warto wydawać dużej ilości środków finansowych na bardziej ryzykowane przedsięwzięcia. Im bardziej wymagający design, tym więcej czasu będą potrzebować specjaliści. Jeżeli zależy nam na szybkich rezultatach, zazwyczaj zmuszeni jesteśmy za to dodatkowo zapłacić. W takim wypadku w naszym budżecie musi znaleźć się wystarczająco dużo środków, aby pokryć ewentualne nadgodziny oraz pracę w weekendy.