Skip to main content

Księga identyfikacji wizualnej to ustanowienie niejako podstaw marki poprzez opisanie konstrukcji stworzonego logo, jego cech i tego jak poprawnie go używać w różnych graficznych sytuacjach.

Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

Księga identyfikacji wizualnej to – w wielkim skrócie – instrukcja obsługi opisująca osobowość marki. Zazwyczaj przedstawia historię, wygląd, misję i sposób komunikacji z odbiorcami. To ona determinuje to, jak będą wyglądać m.in. materiały reklamowe, strona internetowa i logo. Dzięki niej można zachować spójność, wyróżnić się na tle konkurencji i stworzyć markę, która będzie zapadała w pamięć.

Do najważniejszych elementów, które określa się w księdze identyfikacji wizualnej, zalicza się:

  • logo,
  • główną paletę kolorów,
  • typografię,
  • sposób projektowania treści,
  • styl komunikacji.

Treść w księgach będzie się znacznie różnić w zależności od firm, jednak przede wszystkim powinna ona dotyczyć misji i wartości danego przedsiębiorstwa. Można je ukazać poprzez właściwe użycie logo, zdjęć, tekstów, a nawet czcionek. Powinna także zawierać krótkie omówienie konkurencji i oczekiwań docelowych klientów, dzięki czemu możliwe będzie stworzenie wskazówek do projektowania stron internetowych czy prowadzenia rozmów z odbiorcami. Zasadniczo treść dotyczy indywidualnej firmy i zależy od kierunku marki. Jednak dlaczego jest to tak ważne? Co w praktyce daje księga identyfikacji wizualnej?

Spójność marki na wielu płaszczyznach

Nowoczesne firmy mogą składać się z dziesiątek działów, w których pracują setki osób. Księga identyfikacji wizualnej pozwala utrzymać spójne spojrzenie na daną markę i stosować te same znaki, czcionkę, zdjęcia i logo niezależnie od tego, przez kogo i kiedy mają być one wykorzystane. Dzięki temu zyskuje się sporo czasu, który w przeciwnym razie trzeba by przeznaczyć na ciągłe ustalanie wspólnej wersji np. dokumentów, które mają trafić do klientów.

Wiarygodność i profesjonalizm

Współpraca z klientami i partnerami biznesowymi nie powinna budzić żadnych wątpliwości. Jednak te mogą się pojawić, gdy każdy z nich otrzymywałby inaczej wyglądające i brzmiące treści. Wiarygodność prowadzi do lojalności, dlatego trzeba dbać o to, by odbiorcy byli pewni, że ciągle mają styczność z tą samą marką, nawet jeśli w tym czasie obsługuje ich kilku pracowników jednocześnie. Jest to również niezwykle ważne w przypadku tworzenia kampanii reklamowych czy budowania swojego wizerunku na social mediach.

• Przykład Księgi Znaku (pdf)

Zwiększenie efektywności

Księga identyfikacji wizualnej jest przede wszystkim punktem odniesienia dla osób z działów kreatywnych. Stworzenie lub odświeżenie brandingu będzie wymagało czasu, badań i pracy, co początkowo może wydawać się zbędnym kosztem, ale po zakończeniu poprawi wydajność wszystkich zespołów i projektów. W księdze powinny znaleźć się najważniejsze wytyczne, które ukrócą szum informacyjny i pozwolą skupić całą uwagę na pracy.

Generowanie zysków

Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej jest inwestycją, która bardzo szybko się zwraca, jak również jest ważnym elementem przy generowaniu zysków. Ustalenie spójnego sposobu komunikowania się i wyrażania marki pozwala przyciągnąć klientów, którzy rzeczywiście będą zainteresowani ofertą firmy. Jest to też narzędzie, dzięki któremu można z powodzeniem walczyć o pozycję na rynku i wygrywać z konkurencją niepodążającą za trendami.

Interesuje Cię Księga Znaku?

Leave a Reply