Księga identyfikacji wizualnej
Ciekawostki

Księga identyfikacji wizualnej – dlaczego jest potrzebna?

Na początku budowania biznesu branding może nie wydawać się najważniejszą rzeczą, jaką należy rozważyć. W rzeczywistości jednak ustanowienie podstaw marki poprzez stworzenie księgi identyfikacji wizualnej przynosi długoterminowe korzyści, które są warte wysiłku. Pozwala ona już od samego startu określić, w jaką stronę zmierza przedsiębiorstwo i jak będzie odbierane przez klientów.

Czym jest księga identyfikacji wizualnej?

Księga identyfikacji wizualnej to – w wielkim skrócie – instrukcja obsługi opisująca osobowość marki. Zazwyczaj przedstawia historię, wygląd, misję i sposób komunikacji z odbiorcami. To ona determinuje to, jak będą wyglądać m.in. materiały reklamowe, strona internetowa i logo. Dzięki niej można zachować spójność, wyróżnić się na tle konkurencji i stworzyć markę, która będzie zapadała w pamięć.

Do najważniejszych elementów, które określa się w księdze identyfikacji wizualnej, zalicza się:

  • logo,
  • główną paletę kolorów,
  • typografię,
  • sposób projektowania treści,
  • styl komunikacji.

Treść w księgach będzie się znacznie różnić w zależności od firm, jednak przede wszystkim powinna ona dotyczyć misji i wartości danego przedsiębiorstwa. Można je ukazać poprzez właściwe użycie logo, zdjęć, tekstów, a nawet czcionek. Powinna także zawierać krótkie omówienie konkurencji i oczekiwań docelowych klientów, dzięki czemu możliwe będzie stworzenie wskazówek do projektowania stron internetowych czy prowadzenia rozmów z odbiorcami. Zasadniczo treść dotyczy indywidualnej firmy i zależy od kierunku marki. Jednak dlaczego jest to tak ważne? Co w praktyce daje księga identyfikacji wizualnej?

Spójność marki na wielu płaszczyznach

Nowoczesne firmy mogą składać się z dziesiątek działów, w których pracują setki osób. Księga identyfikacji wizualnej pozwala utrzymać spójne spojrzenie na daną markę i stosować te same znaki, czcionkę, zdjęcia i logo niezależnie od tego, przez kogo i kiedy mają być one wykorzystane. Dzięki temu zyskuje się sporo czasu, który w przeciwnym razie trzeba by przeznaczyć na ciągłe ustalanie wspólnej wersji np. dokumentów, które mają trafić do klientów.

Wiarygodność i profesjonalizm

Współpraca z klientami i partnerami biznesowymi nie powinna budzić żadnych wątpliwości. Jednak te mogą się pojawić, gdy każdy z nich otrzymywałby inaczej wyglądające i brzmiące treści. Wiarygodność prowadzi do lojalności, dlatego trzeba dbać o to, by odbiorcy byli pewni, że ciągle mają styczność z tą samą marką, nawet jeśli w tym czasie obsługuje ich kilku pracowników jednocześnie. Jest to również niezwykle ważne w przypadku tworzenia kampanii reklamowych czy budowania swojego wizerunku na social mediach.

• Przykład Księgi Znaku (pdf)

Zwiększenie efektywności

Księga identyfikacji wizualnej jest przede wszystkim punktem odniesienia dla osób z działów kreatywnych. Stworzenie lub odświeżenie brandingu będzie wymagało czasu, badań i pracy, co początkowo może wydawać się zbędnym kosztem, ale po zakończeniu poprawi wydajność wszystkich zespołów i projektów. W księdze powinny znaleźć się najważniejsze wytyczne, które ukrócą szum informacyjny i pozwolą skupić całą uwagę na pracy.

Generowanie zysków

Stworzenie księgi identyfikacji wizualnej jest inwestycją, która bardzo szybko się zwraca, a dodatkowo jest ważnym elementem przy generowaniu zysków. Ustalenie spójnego sposobu komunikowania się i wyrażania marki pozwala przyciągnąć klientów, którzy rzeczywiście będą zainteresowani ofertą firmy. Jest to też narzędzie, dzięki któremu można z powodzeniem walczyć o pozycję na rynku i wygrywać z konkurencją niepodążającą za trendami.

SZUKASZ CZEGOŚ INNEGO?

ŻADEN PROBLEM. ZARAZ POMOŻEMY!