Zewsząd otacza nas ogromna ilość produktów. Pomimo ogromnej różnorodności jesteśmy w stanie bez problemu rozpoznać większość marek i firm. Wystarczy spojrzeć na logo. Dotyczy to zarówno produktów handlowych, jak i usługowych. Właśnie rozpoznawalność jest jedną z cech dobrego loga firmy lub produktu.
Jakie powinno być dobre logo?
Symbol powinien być prosty. Im bardziej logo będzie skomplikowane, tym trudniej będzie je zapamiętać lub skojarzyć. Ważny jest też dobór kolorów. Nie powinno być ich więcej niż cztery. Symbol na logo powinien też kojarzyć się z działalnością firmy lub rodzajem produktu. Znak firmowy powinien wyglądać dobrze na banerach, plakatach, wizytówkach i przeróżnych gadżetach firmowych. Obecnie i za kilka lat. Dobrze jest więc, aby było w pewien sposób uniwersalne. Proste, ponadczasowe logo z pewnością zostanie łatwo zapamiętane przez naszych klientów. Logo jako symbol najczęściej jest zastrzeżone. Może być tak, że z czasem wymaga zmiany lub odświeżenia. Czasem firmy łączą się, sprzedają swoje udziały lub po prostu współpracują. Najczęściej powoduje to zmiany w symbolach firmowych. Wtedy może nas zaskoczyć widok dobrze znanego produktu z logo innej marki. Dobrym przykładem jest rynek samochodów osobowych.
Jedna marka – dwa symbole
Dobrze nam znaną markę samochodów opel w Wielkiej Brytanii znajdziemy pod nazwą Vouxhall. Na takim pojeździe znajduje się też zupełnie inne logo. Pojazdy produkowane na rynek angielski jednak tylko z pozoru są takie same jak w innych krajach. Panuje tam ruch lewostronny, więc pojazdy różnią się konstrukcyjnie. W Anglii jednak dość często popularne produkty występują pod inną nazwą lub znakiem firmowym. Może dotyczyć różnych produktów, na przykład znany szampon Elseve w Wielkiej Brytanii znajdziemy pod nazwą Elvive. Nadal jest to ten sam produkt. Sytuacja taka nie dotyczy tylko jednego kraju.
Nowa hybrydowa mazda
Samochody elektryczne i hybrydowe ma już w swoje ofercie coraz więcej producentów i marek. Jedną z nich jest japońska mazda. Na rynek europejski oferuje ona model Mazda 2 Hybrid.
Mazda czy Toyota?
Przyglądając się modelowi Mazda 2 Hybrid, z łatwością można zauważyć, że jest bardzo podobny do Toyoty. Właściwie wygląda jak Toytoa Yaris. Nic w tym dziwnego. Model ten jest wspólnym dzieckiem konstruktorów Mazda Motor Corporation i Toyota Motor Corporation. Jest to nic innego jak Toyota Yaris ze znaczkiem Mazdy. Jego wymiary i pojemność bagażnika są identyczne jak w Yarisie. Wykorzystanie znanych rozwiązań użytych w Toyocie Yaris ma maksymalnie obniżyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery.
Czy takie połączenie okaże się to dobrym ruchem? Czy klienci będą kojarzyć samochód z mazdą, czy może w ich świadomości pozostanie toyotą ze znaczkiem mazdy? A może okaże się to na tyle intrygujące, że zainteresują się jedną i drugą marką?