Stworzenie obrazu, który ma być spójny z tożsamością marki, informować o firmie i zachęcać klientów, jest wbrew pozorom bardzo czasochłonnym i wymagającym zadaniem. Zaprojektowanie dobrego logo wiąże się z godzinami badań, sprawdzaniem konkurencji, ustanowieniem koncepcji, która będzie zadowalająca zarówno dla klienta, jak i jego odbiorców. Na co przeznacza się czas przy tworzeniu logo?
Omówienie wytycznych od klienta
Zanim możliwe będzie jakiekolwiek projektowanie, konieczne jest zorientowanie się, czego klient tak naprawdę chce. Zazwyczaj szczegółowy wywiad zajmuje ok. 1-2 godzin i obejmuje przeróżne pytania dotyczące firmy, branży, odbiorców, konkurencji i celów. Im konkretniejsze i bardziej doprecyzowane będą odpowiedzi, tym łatwiej będzie stworzyć pierwszy szkic logo. Nie należy się jednak zrażać, jeśli aktualnie nie ma się żadnego pomysłu – projektant może zaproponować sam rozwiązanie, jednak wtedy oczywiście będzie potrzebował więcej czasu na określenie koncepcji.
Research i dostosowanie do rynku
Niezwykle ważne jest to, aby pamiętać, że firmy nie działają w próżni i są otoczone przez dziesiątki podobnych organizacji. Dlatego przy projektowaniu logo trzeba poświęcić czas na to, by dokładnie przyjrzeć się konkurencji i oczekiwaniom potencjalnych klientów. Zadanie jest dość trudne – trzeba stworzyć takie logo, by przedsiębiorstwo wyróżniało się, a jednocześnie nie odstawało od innych. W zależności od tego, w jakiej branży działa firma, ten proces może zająć od 2 do nawet 8 godzin.
Reakcja na pierwsze szkice projektowania logo
Po określeniu tego, czego oczekuje klient i jakie są wymagania rynku, możliwe jest stworzenie pierwszego szkicu. Jest to wstępny etap projektowania logo, który trwa ok. 2 godzin i pozostawia on szerokie pole do wprowadzenia zmian zarówno dla klienta, jak i osoby odpowiedzialnej za dany znak. Najczęściej jednak (szczególnie wtedy, gdy plan na identyfikację wizualną firmy był jasno określony) początkowe szkice stanowią podstawę do stworzenia idealnego logo. Jeśli klient chce wprowadzić znaczne poprawki lub w czasie trwania prac zmienił koncepcję dotyczącą identyfikacji, czas pracy zdecydowanie ulegnie wydłużeniu – niejednokrotnie zadanie trzeba zaczynać od początku.
Skomplikowanie projektu i jego użycie
Określenie fizycznej lub cyfrowej przestrzeni, którą zajmie logo, również wpływa na czas pracy przy projekcie. Niewątpliwie ważne jest to, aby pasowało ono do różnych treści i materiałów, więc konieczne jest wygenerowanie kilku wersji. Dla przykładu – jeśli klient wie, że to samo logo będzie wykorzystywane na bilbordach i wizytówkach, to wbrew pozorom ułatwia to pracę projektantowi, ponieważ wie on, na czym ma się skoncentrować.
Oto niektóre typowe przypadki, w których używa się zaprojektowanego logo:
- ikony strony internetowej,
- znaki i banery,
- opakowanie produktu,
- reklamy,
- profile społecznościowe,
- wizytówki,
- papier firmowy (faktury, dokumenty wewnętrzne)
- e-mailowe kampanie marketingowe.
Czas dopracowania ostatecznej wersji logo i dostosowania jej do różnych treści zależne jest od skomplikowania projektu. Jeśli bazuje on na kilku kolorach i będzie widoczny wyłącznie na stronach internetowych i wizytówkach, to takie zadanie zajmuje ok. 2 godzin. Podczas gdy logo ma znaleźć się na licznych materiałach, jest wielokolorowe z licznymi szczegółami, to proces ten będzie oczywiście dłuższy. Reasumując – określenie czasu projektowania logo to wcale nie jest łatwa i prosta sprawa.