Skip to main content

Większość ludzi myli marketing z brandingiem i odwrotnie. To częste nieporozumienie i nie można się temu dziwić, ponieważ słowa te często używane są zamiennie. W rzeczywistości jednak mają różne znaczenie i wiążą się z innymi działaniami. Warto wiedzieć, czym tak naprawdę jest branding i marketing, szczególnie jeśli chce się stworzyć spójny wizerunek firmy.

Czym jest marketing?

Marketing to zbiór wszystkich strategii i procesów, które firma wykorzystuje do promowania siebie oraz swoich produktów i usług. To każde aktywne działanie przedsiębiorstwa, aby nawiązywać kontakt ze stałymi i potencjalnymi klientami, aby zachęcić ich do kupna lub innych czynności, które będą opłacalne dla firmy. Marketing najczęściej wiąże się z reklamami, ale może również obejmować też działania w social mediach, SEO czy posty na blogu.

Czym jest branding?

Branding to praktyka marketingowa, dzięki której kształtuje się wizerunek swojej firmy. Definiuje kluczowe aspekty dla przedsiębiorstwa, które są prezentowane publicznie w celach promocyjnych. Branding określa to, kim i czym jest firma na rynku. Wymaga więc jasnego zdefiniowania:

  • nazwy firmy,
  • logo,
  • projektu,
  • symbolu,
  • każdego elementu, który odróżnia markę od konkurencji.

Branding sprawia, że klienci patrząc na dane produkty wiedzą, że zostały one stworzone przez konkretne przedsiębiorstwo.

Różnice między marketingiem a brandingiem

Najczęściej błędne rozumowanie tych dwóch pojęć wnika z faktu, że branding jest częścią marketingu i nie może istnieć bez niego. Jednak wystarczy na to spojrzeć z trochę innej strony – koło jest elementem roweru, a nikt nie ma żadnych wątpliwości, że to dwa odrębne twory. Co więc sprawia, że ​​marketing i branding różnią się od siebie?

1. Branding poprzedza marketing

Branding jest podstawą marketingu i dlatego pojawia się przed jego rozpoczęciem. Każda firma musi jasno określić swoją markę, aby jej produkty i usługi mogły być identyfikowane przez klientów. Tylko wtedy można skutecznie sprzedawać i budować kontakt z odbiorcami.

2. Branding jest ciągły

Strategie i podejścia marketingowe zmieniają się w czasie w zależności od rynków i trendów, podczas gdy marka pozostaje niezmieniona na zawsze (lub do czasu rebrandingu). Można z czasem rozwijać swój wizerunek, ale kluczowe elementy pozostają stałe lub są lekko modyfikowane – nie ulegają tak szybko modzie, jak marketing.

3. Marketing zwraca uwagę, branding ją utrzymuje

Wszystkie działania marketingowe mają na celu przyciągnięcie uwagi klienta, którą później zachowuje branding. Można sprzedawać produkty i usługi w celu dotarcia do odbiorców, ale to marka tworzy lojalność i zaufanie, które w dłuższej perspektywie przyczyniają się do znacznie większych zysków i „wygrywania” z konkurencją.

4. Marketing jest kluczem do promowania marki

Marketing „popycha” produkty i usługi do rąk klientów, co pozwala zwiększyć sprzedaż i wpływa na budowanie marki, by w konsekwencji wpływać na uznanie wśród odbiorców. Branding pozwala na tym czerpać zyski, ponieważ promuje powtarzalne transakcje od klientów. Oznacza to, że wizerunek nie jest w stanie przedrzeć się do konsumentów, jeśli nie towarzyszy mu odpowiednia strategia marketingowa.

Leave a Reply