Skip to main content

Pojęcie identyfikacji wizualnej firmy, dla niezaznajomionego z tematem, może być dość enigmatyczne. By to wyjaśnić, możemy posłużyć się prostym przykładem. Na pewno każdy kojarzy markę Starbucks. W porównaniu z innymi kawami zwykłe Americano będzie tam o wiele droższe. Dlaczego? Bo każdy bardzo dobrze rozpoznaje ten brand. Identyfikacja wizualna stanowi wartość dodaną dla konsumenta, za którą firmy są w stanie sporo zapłacić. W ten sposób klienci szybko rozpoznają logo, reklamy i grafikę na tle konkurencji. Co można stracić ze źle zaprojektowaną identyfikacją wizualną?

Co to jest identyfikacja wizualna firmy?

Identyfikacja wizualna znana jest także jako Corporate Identity. Są to wszystkie elementy zarówno graficzne jak i wizualne, które podkreślają charakter firmy i zapewniają jej widoczność na tle konkurencji. Innymi słowy, marka staje się łatwiej rozpoznawalna przez klientów. Identyfikacja wizualna firmy to także jedno ze strategicznych narzędzi marketingowych, które odgrywa niebanalną rolę w tworzeniu pozytywnego, oryginalnego i unikatowego wizerunku, różniącego się od innych.

Perfekcyjnie wykonany corporate identity powinien być spójny, czytelny i jednolity. Ma on za zadanie utrwalić istnienie marki w świadomości konsumentów, a także różnego rodzaju partnerów, co przyczyni się do wzrostu zaufania, a także lojalności.

Brand ma być przede wszystkim rozpoznawalny, silne wizualne przedstawienie pozycji firmy na rynku, zwiększy postrzeganie wartości wytwarzanych przez nią produktów i usług, a co za tym idzie klienci będą skłonni zapłacić o wiele więcej. Co składa się na identyfikację wizualną? Są to przede wszystkim:

  • logo firmy, a także jej slogan
  • kolorystyka wykorzystywana przez firmę
  • wielkość i rodzaj czcionek

Co można stracić ze źle zaprojektowaną identyfikacją wizualną?

Nie trzeba być ekspertem, by zorientować się, że źle zaprojektowane coroporate identity bardziej zaszkodzi firmie niż jej pomoże. Identyfikacja wizualna, ma dużą rolę w odnoszeniu przez przedsiębiorstwo sukcesu, źle wykonana, może mieć skutek odwrotny do zamierzonego i wręcz uniemożliwić drogę na szczyt. Bez tego nie będziemy w stanie odkryć nowych rynków i odnaleźć więcej możliwości.

Dodatkowo źle zaprojektowane corporate identity, może przyczynić się utraty pozycji lidera, na rzecz konkurencyjnych marek. Dodatkowo możemy całkowicie zniknąć na tle firm konkurencyjnych, a także dużo stracić na dotychczas budowanym wizerunku firmy. Wśród klientów, może wprowadzić to pewną dezorientację, przez co odejdą oni od chęci zakupienia naszych produktów.

Projekt corporate identity to także spore koszty. Wprowadzanie do niego kolejnych poprawek, czy przygotowywanie całego projektu od nowa, może narazić nas na spore straty finansowe. Utrudni to także wprowadzanie na rynek nowych produktów.

Leave a Reply