Szybka, efektywna i zadowalająca obie strony współpraca z inną firmą jest możliwa tylko wtedy, gdy przedstawi się dobrze napisany brief projektowy. Niezależnie od tego, czy zlecenie dotyczy stworzenia nowego logo, odświeżenia strony internetowej czy rozbudowania całej strategii marketingowej, to jasne wytyczne są kluczowe do tego, by nie tracić pieniędzy i czasu.
Co daje brief projektowy?
- Prowadzi do lepszych, bardziej efektywnych wyników
Wykonawca nigdy nie będzie w stanie dostarczyć tego, czego chce klient, jeśli nie będzie wiedział, jakie są jego wymagania. Nawet jeśli jest to najlepszy profesjonalista z branży, to na pewno brakuje mu jednej umiejętności – czytania w myślach. Brief pozwala zdefiniować wszystkie kwestie dotyczące zlecenia, zarówno główne cele, jak i pomniejsze zagadnienia. Im więcej informacji dostanie wykonawca, tym lepiej i szybciej będzie mógł wykonać swoją pracę.
- Oszczędza czas i pieniądze
Większość wykonawców szacuje koszt projektów na podstawie tego, jak długo potrwa ich praca. Uwzględniają przy tym również określoną liczbę poprawek. Jeśli nie mają jasnych wytycznych, prawdopodobnie zmian będzie więcej, całość będzie się przedłużać, a wraz z tym wzrośnie cena za usługę.
Ważne! Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że uzupełnienie briefu jest zadaniem zlecającego. Wykonawca może poprosić o przesłanie dodatkowych informacji, jednak jeśli wytyczne będą zdawkowe lub ogólne, ich właściwy odbiór może być utrudniony.
- Ułatwia zarządzanie kosztami
Gdy wykonawca nie musi poświęcać czasu na badanie firmy, konkurencji i grupy docelowej przed rozpoczęciem pracy, koszt projektu znacznie się obniża. Łatwiej wtedy też ustalić konkretny termin realizacji zlecenia czy dokładną cenę.
Czy brief zawsze jest konieczny?
Z pewnością istnieją sytuacje, w których napisanie pełnego briefu projektowego może nie być konieczne. Zadania takie jak prosta zmiana rozmiaru banera, edycja gotowego tekstu lub dodatek do istniejącego projektu, który został sprawdzony, nie wymagają specjalnych objaśnień. Jednak w większości przypadków działanie bez briefu stanowi dla wykonawcy ogromne wyzwanie i może przypominać pracę „po omacku”.
Projekty kreatywne zawsze wymagają określenia celów, oczekiwań i wyraźnego powodu istnienia. Firma musi przedstawić swoją wizję, uzasadnić płynące z niej korzyści i ustanowić grupę odbiorców. Brief to narzędzie, które ułatwia jasną i dokładną komunikację od początku procesu projektowania. Zapobiega to zmianom w ostatniej chwili, nieporozumieniom i sprzecznym informacjom, które niekiedy powodują nawet dwukrotny wzrost kosztów.
Co powinno znaleźć się w briefie?
Brief projektowy może być niezwykle rozbudowany i powinien dotyczyć zarówno ogólnych założeń, jak i szczegółowych elementów, ponieważ to one mogą stanowić różnicę między trudną, a wysoce efektywną pracą. Najważniejsze jednak jest to, aby w briefie określić:
- Termin
Może wydawać się to oczywiste, ale zleceniodawcy często pomijają ten krytyczny element. „Niedługo”, „jak najszybciej”, „w kolejnym tygodniu” – takie terminy nie pozwalają wykonawcy dobrze oszacować czasu na zrealizowanie projektu.
- Główny cel biznesowy
Projekty tworzy się w pewnym celu. Niekiedy będzie to zwiększenie widoczności marki, innym razem dotarcie do nowej grupy docelowej, a każde z nich wymaga zastosowania innego rozwiązania.
- Kontekst
Kontekst ma kluczowe znaczenie w treści. Różne opcje niosą ze sobą wyjątkowe oczekiwania odbiorców i sposoby na ich zaangażowanie.