Przygotowanie profesjonalnego logo jest bardzo istotne, choć wielu przedsiębiorców nie jest do końca świadomych jak kluczową rolę odgrywa to w kontekście postrzegania marki. Warto poświęcić na ten krok odpowiednią ilość czasu. Przygotowany na szybko i mało przemyślany logotyp, może doprowadzić do dużych strat wizerunkowych i negatywnie wpłynąć na postrzeganie usług czy produktów danej firmy. Odpowiednio opracowane, będzie się dobrze kojarzyć i sprawi, że klienci będą się identyfikowali z przedsiębiorstwem.
Wpływ materiałów wizualnych
Obecnie bardziej niż kiedykolwiek aktualne jest stwierdzenie, że do klientów najbardziej przemawiają materiały wizualne. Szybciej utrwalają się one w pamięci i łatwiej je zapamiętać niż hasła tekstowe. Oczywiście te ostatnie też będą ważne, będąc uzupełnieniem całego wizerunku marki, lecz logo odgrywa pod tym względem niezwykle ważną rolę. Jeżeli będzie zapadać w pamięć i odpowiadać wartościom marki, to może nawet dać przewagę nad rynkową konkurencją.
Znaczna część ludzi jest wzrokowcami, więc dopracowany logotyp będzie niejednokrotnie pierwszym sygnałem do tego, żeby konsument zainteresował się ofertą akurat tej firmy. Z kolei niezbyt atrakcyjne wizualnie, od razu wywoła u potencjalnego klienta negatywne odczucia i zniechęci go do sięgnięcia po dany produkt czy usługę.
Warto zwrócić też uwagę na posiadanie grafiki w różnych formatach, umożliwiających umieszczenie go w różnych miejscach i wymiarach. Częstym błędem popełnianych przez początkujących, którzy robią logo na szybko i biorą się za nie sami, jest fakt, iż jest ono niedopasowane do dalszych modyfikacji, przez co przy dalszych publikacjach ukazuje się ono w zniekształconej formie. Trudno z kolei o większą wpadkę wizerunkową.
Budowanie świadomości i lojalności
Należy mieć na uwadze, że logo jest elementem, który umieszczany jest w zasadzie wszędzie. W kompaktowej formie niejednokrotnie zastępuje hasła marketingowe czy nawet nazwę firmy. Powinno się zatem wyróżniać na tle innych logotypów na rynku, posiadając elementy charakterystyczne, dzięki którym klienci od razu będą je utożsamiać z danym przedsiębiorstwem.
Aktualnie wykorzystuje się je praktycznie we wszystkich działaniach marketingowych – od stron internetowych i profili w mediach społecznościowych, po tradycyjne wizytówki czy materiały firmowe.
Logotyp można też wykorzystać na gadżetach firmowych, które będą rozdawane lojalnym klientom czy wykorzystywane przy akcjach promocyjnych. Dopracowana grafika jest ważnym elementem budowania świadomości u klientów, a w dalszej kolejności ich przywiązania do marki. Musi być zatem odpowiednia pod względem specyfiki danej branży. W niektórych wymagane są odważne i agresywne logotypy (choćby w agencjach marketingowych), ale już w sferze bankowej czy ubezpieczeniowej, logo powinno dawać poczucie stabilności i kojarzyć się z niezawodnością. Jego dobre opracowanie jest trudnym, ale bardzo istotnym zadaniem. Widać to na przykładzie największych marek, takich jak choćby Adidas, Nike czy Apple. Logotypy tych firm były tak trafione i charakterystyczne, że każdy konsument, widząc samą grafikę od razu potrafi skojarzyć ją z marką. Taka jest właśnie moc dobrze wybranej i wykonanej grafiki firmowej.