Zapewne to wielu zdziwi, a może niektórym przypomni o marce. Tak czy inaczej – Nokia ma nowe logo. Założona w 1865 roku Nokia jest obecnie liderem innowacji technologicznych B2B dzięki „pionierskim sieciom, które wyczuwają, myślą i działają, wykorzystując naszą pracę w sieciach komórkowych, stacjonarnych i chmurach”.
Nokia, z siedzibą w Espoo w Finlandii, jest fińskim międzynarodowym koncernem telekomunikacyjnym, informatycznym i elektroniki użytkowej. Prawdopodobnie najbardziej znana jest ze swojej obecności w kategorii telefonów komórkowych. Była tutaj dłuuugie lata jedną z kilku wszechobecnych globalnych marek, które zalały rynek w latach 90.
Rozwój standardów
Nokia miała również swój wkład do świata technologii rozwoju standardów GSM, 3G i LTE, z których wszyscy obecnie korzystamy. Dziś Nokia nie projektuje już ani nie sprzedaje żadnych produktów dla rynku konsumenckiego. Koncentruje się na dostarczaniu całej niezbędnej infrastruktury dla wszystkich rzeczy związanych z siecią dla dostawców usług, operatorów kablowych, dostawców internetowych. W tym tygodniu, na Mobile World Congress 2023 w Barcelonie, Nokia zaprezentowała nową tożsamość zaprojektowaną przez Lippincott z Nowego Jorku.
Kolejny etap
Nadszedł czas, aby Nokia odblokowała swój kolejny etap wzrostu. Po pierwsze, marka musiała zdobyć uznanie jako lider innowacji technologicznych B2B. Takim, który umożliwia ekosystemom klientów i partnerów tworzenie cyfrowych usług i aplikacji przyszłości. Tym krokiem firma chce zaakcentować co jest możliwe, gdy świat działa razem.
Jako partner Nokii na każdym ważnym etapie jej podróży po marce przez ostatnie ponad 15 lat, Lippincott widział ewolucję marki z pierwszej ręki. Teraz naszym zadaniem było przeprowadzenie ponownej oceny Nokii jako marki B2B i pomoc firmie w przyspieszeniu jej kolejnej fazy wzrostu. Współpracując ściśle z organizacją, zaczęliśmy od przeformułowania ambicji firmy w pozycjonowanie marki. Teraz firma ma odzwierciedlać cenną rolę. Nokia – pionier w przyszłości, gdzie sieci łączą się z chmurą, aby przyspieszyć wpływ technologii cyfrowych w każdej branży. Ten cel jest żywy w nowym logo i identyfikacji wizualnej, zaprojektowanych tak, aby zasygnalizować zmiany i pomóc obecnym i potencjalnym klientom zobaczyć Nokię w nowym świetle.
– LIPPINCOTT
Twórcy o nowym logo Nokia
Zbudowaliśmy tożsamość w taki sposób, aby odzwierciedlić bogate dziedzictwo Nokii. Chcieliśmy połączyć bogatą w wynalazczość przeszłość z obecnymi współczesnymi oczekiwaniami – dynamizmu i charakteru. Oznaczało to uproszczenie geometrii oryginalnego logo i osiągnięcie odpowiedniego stopnia ewolucji wizualnej. Tak aby ikoniczne logo, niezmienione od ponad pół wieku, było nadal natychmiast rozpoznawalne. Aby wizualnie przedstawić cel Nokii, poszczególne litery logo zostały tak zaprojektowane, aby można je było odczytać jako „Nokia”. Zaprojektowaliśmy również nowe logo dla Nokia Bell Labs – ikony innowacji technologicznych.
– LIPPINCOTT
Sentyment
Nie wiem, czy to tylko nostalgia, ale stare logo Nokii było naprawdę świetne. Nie myślałem już o tych oldschoolowych telefonach Nokii od dawien dawna. Prawdę mówiąc, jedyną rzeczą, którą mogłem sobie wyobrazić, kojarzącą się z tym logo – był klasyk Nokia 3310. Telefon na całym świecie sprzedał się w ponad 100 milionach egzemplarzy – kto nie miał takiego w dłoni?
Okazuje się, że właśnie od tego skojarzenia Nokia chce odejść. Szufladkowanie marki jako tej tylko od telefonów, byłoby krzywdzące i sprowadzające do porównania, że aktorzy tasiemca „M jak mielone” znani są tylko z tego serialu. Z tego miejsca pozdrowienia dla wszystkich fanów 🙂
Mocna zmiana
To nie ma być pod żadnym pozorem logotyp Nokii z dawnych lat! W logo zastosowano kilka bardzo widocznych rozwiązań. Najbardziej widoczne jest „O” – tam, gdzie kiedyś było blokowe i solidne, o prawie prostokątnej strukturze, teraz jest idealnym kołem. Drugą dużą zmianą jest zmiana grubości liternictwa. Nowe logo Nokia jest lżejsze, więc daje poczucie zwinności i sprawności, czego stare logo po prostu nie potrafiło. Sama idea pociętych liter jest ciekawa, ponieważ nasz mózg z łatwością radzi sobie z uzupełnieniem tego krótkiego tekstu. Negatywne przestrzenie po brakujących elementach są w mojej ocenie zbyt duże. Litery wyglądają na bardzo ostre i spiczaste, „A” jest bardzo niezręczne, a „O” zdecydowanie za bardzo wyróżnia się jako jedyna okrągła i kompletna litera.
Technologia dla świata
Jeśli chodzi o obiektywne rzeczy do rozważenia – to ciekawym obranym przez markę celem jest claim „Tworzyć technologię, która będzie pomagać światu działać razem”. Hmm… szerokie rozumienie tego stwierdzenia mam nadzieję, że będzie wykorzystywane przez właścicieli marki jako rzeczywisty do osiągnięcia cel, a nie tylko propagandowa przykrywka czegoś zupełnie innego.
Podsumowując
Patrząc na logo i system identyfikacji w odniesieniu do wielkości i spuścizny firmy, całość wypada dostatecznie. W świecie biznesu jest inaczej. To wszystko jest w porządku i nadaje się do użytku, a sukces Nokii zapewnią (tak jak kiedyś) jej produkty i usługi, a nie logo czy tożsamość. W mediach jednak wygląd nowej identyfikacji zapewne opłaci się. Masa wydanych pieniędzy pozwoli wielu ludziom na nowo dowiedzieć się, że to nie jest Nokia z dawnych lat, a to jest bardzo dużo warte.
Logo takie sobie. Z uwagi na taki sam zabieg na literze „K” przypomina mi znak naszego UOKiK.
Artykuł zwraca uwagę na fakt jak nasz mózg świetnie radzi sobie z uzupełnianiem brakujących części liter. Tutaj to zadziałało. Jednak jak zobaczyłem pierwszy raz logo UOKiK to miałem z tym problem 🙂