Kluczowym krokiem w rozwoju przedsiębiorstwa jest stworzenie spójnej tożsamości marki. Składa się ona z wielu elementów, a wśród nich znajduje się logo i logotyp. Zwróćmy uwagę, że potocznie te słowa traktowane są niekiedy jak synonimy. W rzeczywistości jednak odnosić się będą do dwóch różnych zagadnień. Oba jednak związane są z projektowaniem znaków firmowych.
Czym jest logo?
Logo to rodzaj symbolu graficznego, który ma za zadanie reprezentować firmę, markę lub osobę. Sam termin „logo” niekoniecznie zawęża to, jak będzie prezentować się finalny projekt – może dotyczyć niezwykle prostego obrazu, jak również rozbudowanej i skomplikowanej grafiki oraz tekstu.
Przeważnie logo w jakiś sposób nawiązuje do przedsiębiorstwa, jest odpowiednie dla danej marki i na tyle wszechstronne, aby można je było używać w różnych kontekstach.
To, jak jest skonstruowane i jakie elementy są wbudowane w logo, może się różnić w zależności od celu. Najczęściej przyjmuje ono postać:
- monogramu,
- emblematu,
- znaku słownego,
- symbolu,
- abstrakcyjnego obrazu,
- projektów połączonych z powyższych komponentów.
Czym jest logotyp?
Logotyp, znany również jako znak słowny, to nazwa marki stylizowana na logo lub będąca jego częścią. Zaleta takiego rozwiązania jest oczywista – odbiorca od razu kojarzy nazwę firmy z identyfikacją wizualną, więc nie ma tu miejsca na pomylenie przedsiębiorstwa z konkurencyjną marką. To sprawia, że jest to doskonały punkt wyjścia dla nowych firm. Do najważniejszych korzyści wynikających z użycia logotypu zalicza się:
- tradycyjny i klasyczny wydźwięk,
- wzrost świadomości marki,
- możliwość stosowania gier słownych,
- udzielanie informacji o firmie,
- łatwość zmiany wyglądu.
W przypadku logotypów ogromne znaczenie ma typografia. Wygląd liter powinien odpowiadać temu, co związane jest ze stylem firmy. Nie bez znaczenia jest tutaj tekst, który musi być czytelny i dopasowany do kontekstu. Wbrew pozorom stworzenie idealnego logotypu nie jest zadaniem prostym. Bierze się tu pod uwagę te same czynniki, co podczas projektowania całego logo. Dla przykładu kolorowy logotyp z wygiętymi literami będzie odpowiedni dla placu zabaw, z kolei ciężki, czarny, ostry napis może świetnie sprawdzić się w przypadku kancelarii adwokackiej.
Jak to wygląda w praktyce?
Najczęściej logo to połączenie prostego obrazu z logotypem. Takie połącznie pozwala to na większą swobodę twórczego reprezentowania marki przy jednoczesnym zapewnieniu, że nazwa firmy jest z nią kojarzona. Tekst i obraz współpracują ze sobą w celu stworzenia jednego projektu, jak ma to miejsce w przypadku takich firm jak Starbucks lub Lacoste.
Złożone logo, w którym to zarówno znak graficzny, jak i nazwa mogą być wykorzystywane samodzielne lub w połączeniu, to np. Adidas czy McDonald’s. Takie rozwiązanie oferuje korzyść w postaci bardzo silnej tożsamości marki, podczas gdy samodzielne znaki mogą oferować większą elastyczność w zastosowaniach, co pozwala na umieszczenie logotypu w dalszej części logo. W przypadku gdy marka zyska na popularności, możliwe jest oddzielenie tych składowych i uzyskanie dwóch silnych znaków.