Z okazji 50. rocznicy BMW Motorsport chce przywrócić swoje oryginalne logo z 1972 roku. Wówczas na przodzie i tyle pojazdów oraz na piastach kół wyczynowych modeli serii M było ono widoczne. Samochody z nowym logo BMW serii M będzie można zamawiać od stycznia 2022 roku. Godne uwagi jest to iż rzeczywista data rocznicy nastąpi dopiero 24 maja 2022r.
„M” w BMW M pierwotnie oznaczało „sport motorowy”. Z pewnością fakt ten jest dobrze znany miłośnikom samochodów tej marki. W związku z tym nasuwa się pytanie: skąd sportowa gałąź BMW zyskała swoje kolory? Wnioskując – bawarski błękit może być oczywisty ze względu na kolor logo BMW, ale skąd się biorą czerwień i fiolet? Jak powstało logo M? Aby się tego dowiedzieć, zaglądamy do archiwów BMW Group.
Jak powstała kolorystyka logo M
Firma BMW M GmbH została założona w 1972 roku jako jednostka biznesowa zajmująca się produktami sportowymi marki BMW. W tym czasie oficjalna nazwa brzmiała niegdyś BMW Motorsport GmbH. W rezultacie, dopiero w 1993 roku firma przekształciła się w BMW M GmbH.
Nowo utworzony dział samochodów sportowych miał połączyć i sprofesjonalizować działalność wyścigową BMW w ramach jednej, ujednoliconej tożsamości korporacyjnej. Elementem łączącym to wszystko miała być wyraźna kolorystyka. Projektant W. Seehaus był częścią zespołu odpowiedzialnego za to i to właśnie on stworzył kolory BMW M: niebieski, fioletowy i czerwony.
“Niebieski oznacza BMW, czerwony sporty motorowe, a fioletowy wyjątkowe połączenie tych dwóch.”
Ciekawostka ukryta w kolorze
Marc Thiesbürger, historyk samochodów i wyścigów w BMW Group zapytany o historię stojącą za kolorem czerwonym, mówi: „Jest bardzo prawdopodobne, że czerwień w kolorystyce BMW Motorsport reprezentowała firmę Texaco, pomimo faktu, że negocjacje sponsorskie z firmą załamały się pod koniec 1972 roku i umowa nigdy nie doszła do skutku.”
Wyścigowy debiut w BMW 3.0 CSL
Trójkolorowe logo M szybko znalazło się na samochodach wyścigowych Bayerische Motoren Werke. Uderzająca kolorystyka zadebiutowała w wyścigach w 1973 roku w BMW 3.0 CSL, które w rezultacie stało się również ikoną BMW. Według Neerpascha za ostateczny projekt pojazdu odpowiadał zewnętrzny grafik Pierre Mendell we współpracy z projektantem BMW Rennenem. Do dziś samochody wyczynowe w dywizji wyścigowej nadal mają słynne kolory M w różnych rozmiarach i wzorach.
Podczas gdy kolory używane były od 1973 r. to w BMW litera „M” została włączona do logo dopiero w 1978 r. wraz z wprowadzeniem na rynek BMW M1 – pierwszego samochodu opracowanego przez BMW M GmbH. Od tego czasu trójkolorowy schemat i „M” zawsze były używane razem i są zdobione we wszystkich pojazdach BMW M.
3 paski i M
Przez lata projekt logo M i pasków M był starannie dopracowywany (np. zmieniając kolor fioletowy na ciemnoniebieski). Ostatnia aktualizacja wizerunku korporacyjnego została dokonana w marcu 2020 roku i od tego czasu logo BMW M przybiera nowy wygląd wyłącznie w celu komunikacji marki. Jest teraz dwuwymiarowy (w przeciwieństwie do wersji poprzedniej trójwymiarowej), i ma cztery kolory – jasnoniebieski, ciemnoniebieski, czerwony i białe „M”.
Jak mówi ekspert BMW Group Classic Thiesbürger stworzenie i wykorzystanie kolorów BMW M można postrzegać jako pionierskie osiągnięcie w zakresie identyfikacji wizualnej. Niewątpliwie warto zauważyć, że każda dobra identyfikacja nie jest podatna na trendy, a ta wymieniana tutaj tylko nieznacznie zmieniła się od czasu wprowadzenia jej na rynek w latach 70. XX wieku. I dlaczego ktoś miałby chcieć to zmienić?
– –
Prawa autorskie:
Zamieszczone w artykule nazwy, znaki firmowe i fotografie są zastrzeżone oraz prawnie należą do ich właścicieli.
Zostały przedstawione celem przykładu.
Photos: BMW Group Archiv
Współpraca
Interesuje Cię usługa projektowania logo?
Tel. +48 606 170 256 • biuro@logarytm.com.pl
Agencja Brandingowa Logarytm | Facebook