Zmiana nazwy firmy nie jest już tak prosta, jak ulepszenie logo i umieszczenie nowej wersji na odświeżonej stronie internetowej. Proces rebrandingu stał się bardziej złożony w ostatnich latach z powodu mnogości kanałów marketingowych. Jednocześnie powinien przebiegać szybko, aby uniknąć nieporozumień lub niespójności. Czy w obliczu takich wyzwań rebranding nadal się opłaca?
Plusy rebrandingu
Korzyści, jakie daje dobrze przeprowadzony rebranding, często zwiększają wartość firmy kilkukrotnie. W końcu celem tego zabiegu jest poprawa wizerunku, dotarcie do szerszej grupy klientów, stanie się przedsiębiorstwem konkurencyjnym i zyskownym.
1. Nowi, lojalni klienci
Po pewnym czasie spędzonym na rynku wizerunek i przesłanie firmowe mogą nie być już aktualne i skierowane do odpowiednich odbiorców. Na przełomie lat pewnie zmieniały się produkty i ich etykiety oraz nazwy, a jednak marka cały czas wyglądała tak samo. To może być mylące dla konsumentów. Odświeżając i dostosowując osobowość firmy, możliwe jest przyciągnięcie nowych klientów, którzy chętnie zostaną z marką na dłużej.
2. Zwiększenie widoczności
Rebranding jest świetną okazją do tego, by wzbudzić w konsumentach zainteresowanie i ukazać się na rynku jako nowoczesna, atrakcyjna firma. Teraz istnieje tak wiele narzędzi, które ułatwiają wprowadzanie zmian w życie, a wśród nich najważniejsze są media społecznościowe. Odbiorcy będą zaciekawieni, gdy logo, nazwa lub oferta przedsiębiorstwa będą się zmieniać. Dzięki fanpage ten proces może odbyć się z ich udziałem, co tylko zwiększy ich lojalność i przywiązanie do nowej marki.
3. Konkurencyjność na nowym poziomie
Działając na tym samym rynku od wielu lat, firmy często popadają w stagnację. Do dziś można zobaczyć przedsiębiorstwa, które posługują się nazwami popularnymi w latach 90. I chociaż wzbudzają one nostalgię, to nie zachęcają do współpracy. Rebranding jest w stanie sprawić, że firma „dostanie nowe życie” i to bez konieczności wprowadzania drastycznych zmian. W procesie tym wykorzystuje się wszystko to, co najlepsze w przedsiębiorstwie i tworzy się z tego spójną wizję, która będzie zgodna z trendami i oczekiwaniami klientów.
Minusy rebrandingu
Paradoksalnie najtrudniejszą częścią rebrandingu są właśnie te wyczekiwane zmiany. Jednak one nigdy nie są łatwe dla firmy, pracowników lub klientów. Gdy proces nie przebiega zgodnie z planem, może wystąpić kilka problemów.
1. Chaos i dezorganizacja
Jeśli na poziomie komunikowania się z pracownikami nastąpiły nieścisłości, może dojść do katastrofy. Gdy nie będą wiedzieli, dlaczego firma wprowadza zmiany i co się z nimi wiąże, to łatwo o dezorganizację. W przypadku klientów można uniknąć chaosu informacyjnego, publikując komunikaty prasowe, ogłoszenia w mediach społecznościowych i wysyłając biuletyny e-mailowe. Skuteczne komunikowanie się z pracownikami i klientami jest absolutnie niezbędne podczas rebrandingu.
2. Koszty
Przejście przez kompletny rebranding wiąże się z kosztami. Składają się one z:
- sformułowania kreatywnej strategii,
- stworzenia nowych treści,
- opracowania projektów graficznych,
- ustanowienia kampanii marketingowych.
Chociaż istnieją sposoby na zaoszczędzenie pieniędzy podczas rebrandingu, zdecydowanie warto jest zainwestować więcej pieniędzy, aby upewnić się, że proces ten przebiegnie skutecznie i bezproblemowo.