Pod koniec lutego Peugeot wprowadził nową tożsamość swojej marki (nowe logo Peugeot), zaprojektowaną przez własną grupę Peugeot Design Lab, przy współpracy z Boulogne-Billancourt z siedzibą we Francji.
Założone w 1810 roku w Sochaux we Francji przedsiębiorstwo początkowo było odlewnią stali. Dzisiaj Peugeot jest znanym francuskim producentem samochodów. Firma jest obecna w prawie 160 krajach i obejmuje szeroką ofertę samochodów, skuterów i rowerów. Obecna gama Peugeota obejmuje 12 modeli, od sedanów po SUV-y, od elektrycznych po hybrydy typu plug-in.
Logo silne jak lew
Peugeot od początku swych założeń miało być marką na czasie – nadążającą za innowacjami, przewidującą zmiany oraz torującą drogę nowym rozwiązaniom w zakresie mobilności.
Peugeot uczestniczył we wszystkich dotychczasowych rewolucjach: przemysłowej, technologicznej, społecznej, cyfrowej, a teraz także tej mającej się jawić jako ta środowiskowa. Transformacja energetyczna i mająca swój początek mobilność bez emisyjna stanowią sedno strategii na rzecz zrównoważonej przyszłości. To wszystko tworzy DNA marki Peugeot.
To silna i instynktowna marka, mająca swoje odzwierciedlenie w symbolice lwa. Dzięki temu Peugeot jest marką ponadczasową, łącznikiem między wczoraj a dniem jutrzejszym. W ciągu ostatnich 10 lat cała gama produktów firmy przeszła zdumiewającą rynkową transformację.
Powrót do przeszłości?
25 lutego 2021 roku Peugeot zaprezentował swoje nowe logo: herb ozdobiony głową lwa. Choć od 1850 roku Peugeot swoją symbolikę utożsamia z lwem to mam nieodparte wrażenie, że jest tak jak w tytule piosenki Maryli Rodowicz – Ale to już było.
Stworzony emblemat to uosobienie historii, teraźniejszość i przyszłość marki. Profil głowy lwa już dawno temu stał się potężnym wskaźnikiem wdzięku i tożsamości. Przywołuje na myśl dumę, siłę i status. Całość znaku jest otoczona tarczą, która jest elementem ochronnym, ponadczasowym, wiernym historii marki od 1936 roku. Wybór czarnego tła sprawił, że Lew wydaje się być oświetlony z góry. Obecne logo wpisuje się w nowy trend projektowania płaskiego, minimalistycznego(?) i czystego znaku.
Nowe logo Peugeot zagości na długo?
Od momentu moich narodzin logo tej samochodowej marki wyglądało mniej więcej tak samo. Przyzwyczaiłem się do niego, nie zastanawiając się specjalnie jak mogło wyglądać ono w przeszłości – do czasu pojawienia się noty prasowej o jego zmianie.
Nowe logo Peugeot ma za zadanie przywrócić pewność siebie i brawurę starszych znaków, a także ożywić swoją tożsamość mającą swój początek w późnych latach 40. i 50.
Jednak, czy nowy znak graficzny przetrwa próbę czasu? Uważam że, że znak jest zbyt szczegółowy, by mógł być logo samochodu.
Typograficzna teraźniejszość
Rodzina czcionek jest w porządku. Jeżeli można by wskazać problem, jaki mam z tym, jest to, że wydaje mi się, że jest to kolejny styl projektowy dodany do tożsamości tylko ze względu na nią. Wydaje mi się, że nie istnieje żadne wyraźna wizualnie relacja z rysunkiem lwa w logo. Zastosowana czcionka może z powodzeniem być zastosowana dla linii lotniczych, banku, czy dla Porsche. W żaden sposób nie wydaje się odpowiednia ani dla historii Peugeota, ani dla zagmatwanej wzorniczo przyszłości, do której dąży.
Jesteś ryczącym lwem?
Jaka jest docelowa grupa odbiorców? Czy są to młode i nerwowe dzieci, czy może stary ekscentryczny mężczyzna? Wszystkie poniższe elementy identyfikujące firmę są interesujące i mogą się podobać. Ale czy na pewno wszyscy jesteśmy lwami?
Nie jest jasne, dla kogo to wszystko jest. Ogólnie rzecz biorąc, ambicje stojące za przeprojektowaniem są zdecydowanie odczuwalne. Nowe centrum zasobów marki jest w rzeczywistości całkiem dobre – i prawdopodobnie było to potrzebne, ponieważ cały przemysł motoryzacyjny wydaje się szykować na zmiany w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Pojazdy elektryczne definiują przyszłość i myślę, że to skutecznie sygnalizuje jakąś nową pozycję dla Peugeota, ale trudno powiedzieć, co to właściwie jest.
Współpraca
Interesuje Cię usługa projektowania logo firmy?
Jeśli tak to zapraszamy Cię do kontaktu.
Tel. +48 606 170 256 • biuro@logarytm.com.pl
Agencja Brandingowa Logarytm | Facebook