branding
Rebranding, Reklama

Dobry branding — dlaczego to takie ważne

Każdej firmie zależy na jak największym udziale w rynku i budowaniu grona lojalnych klientów. Na decyzje zakupowe wpływa wiele czynników, natomiast z myślą o odniesieniu sukcesu, konieczne jest budowanie marki i jej świadomości u konsumentów. Ten proces nazywany brandingiem, a może przebiegać na różne sposoby.

Czym jest marka i branding? 

Trudno o jednoznaczną definicję marki – może to być nazwa, symbol czy termin lub kombinacja tych elementów, która ma wyróżnić daną firmę czy usługę. Mówiąc wprost – jest to pewien charakterystyczny element, który przekonuje konsumentów do wyboru danego produktu.

Jak działa marka? Najczęściej wiąże się to z tym, że klient niejako podświadomie kojarzy konkretnego producenta i jego produkt w pozytywny sposób. W związku z tym, sięgając po taki produkt ma pewność, że dana firma obiecuje mu pewien standard i dzięki temu jest pewny swojego wyboru.

Sam branding to proces budowania świadomości marki. Jest to długotrwały i złożony zabieg, którego efektem ma być to, że klient rozpoznaje markę i wiąże z nią określone uczucia. Warto zwrócić uwagę, że wpływu na decyzje zakupowe ma nie tylko cena czy cechy funkcjonalne produktu, ale także to, jak producent przedstawia go pod względem emocjonalnym.

Przy dobrym brandingu, sprzedawca przekazuje określone wartości, które wpisują się w potrzeby klienta. Podczas długiego procesu budowania marki trzeba utrwalać u klientów fakt jej istnienia oraz pozytywne skojarzenia, które jej towarzyszą. Tym samym brand to nie tylko nazwa czy logo, ale też grafiki, wygląd strony internetowej, a nawet treści zamieszczane w mediach społecznościowych. Wszystko to trzeba rozpatrywać kompleksowo, gdyż w ten sposób wpływamy na to, jak klient odbierze firmę.  

Zyskiwanie udziału w rynku i budowanie lojalnej bazy klientów

Branding wymaga odpowiedniej strategii i dużej ilości czasu, lecz jest kluczowy w kontekście odniesienia większego sukcesu na rynku. Wiążę się on z rozpoznawalnością, a ta ma bezpośrednie przełożenie na wyniki sprzedażowe. Konsumenci sięgają w końcu najczęściej po produkty marek, które znają, co wyróżnia je na tle nawet licznej konkurencji. Tym samym mocna marka oznacza lepsze wyniki finansowe oraz większy udział w konkretnym segmencie rynku, co podnosi prestiż i pozycję firmy.

Do stworzenia dobrego brandingu nie zawsze potrzebny jest duży budżet, gdyż kluczowa okazuje się pomysłowość i kreatywność. W ten sposób konsument słysząc jakąś nazwę od razu kojarzy ją z produktem, a widząc logo bez problemu wie, do jakiego producenta należy.

Wpływa to także na tworzenie bazy lojalnych klientów, którzy są dla firmy nieocenieni. Nie tylko pozostają wierni marce na dobre i na złe, ale też zachęcają swoich znajomych do korzystania z jej usług.

W niektórych przypadkach doprowadza to nawet do zbudowania pewnej kultury wokół danej firmy i jej klientów, co widać choćby na przykładzie Apple, gdzie spora część nabywców stworzyła z czasem właściwie odrębne społeczeństwo związane z produktami z logo nadgryzionego jabłka.