Logo Johnson & Johnson. Założona w 1886 r. firma Johnson & Johnson jest największą na świecie i najbardziej zdywersyfikowaną firmą zajmującą się produktami opieki zdrowotnej, której wizją jest „budowanie świata, w którym zapobiega się, leczy i leczy złożone choroby, w którym terapie są inteligentniejsze i mniej inwazyjne, a rozwiązania są osobiste”.
Historia Johnson & Johnson
Założona przez Roberta Wooda Johnsona wraz z jego dwoma młodszymi braćmi, Jamesem Woodem i Edwardem Meadem, pierwsza fabryka została otwarta w New Brunswick, NJ, zatrudniając zaledwie 14 pracowników. W niecałą dekadę firma zatrudniała 400 pracowników i obejmowała 14 budynków. Dziś firma zatrudnia ponad 150 000 pracowników na całym świecie. Johnson & Johnson była pierwszą firmą, która masowo produkowała antyseptyczne materiały chirurgiczne, w tym szwy, gazę, bandaże i bawełnę, a przez lata – dekady – stulecia stworzyła jedno z najsilniejszych portfolio produktów w branży, w tym marki takie jak Band-Aid, Tylenol, Listerine i wiele innych.

Kenvue?
Wszystkie te marki należą jednak teraz do Kenvue, która została utworzona w 2021 roku, gdy Johnson & Johnson oddzielił swoją działalność w zakresie zdrowia konsumentów, pozostawiając Johnson & Johnson skupić się wyłącznie na innowacjach w dziedzinie opieki zdrowotnej i łącząc zarówno segment medtech, jak i farmaceutyczny pod marką macierzystą. Na początku tego miesiąca firma Johnson & Johnson wprowadziła nowe logo (i tożsamość, choć na razie nic nie widać) zaprojektowane przez Wolff Olins.
Nowe logo zostało zmodernizowane na potrzeby kolejnego rozdziału. Każda litera jest narysowana jednym pociągnięciem pióra, tworząc kontrast, który zapewnia zarówno poczucie nieoczekiwania, jak i człowieczeństwa. Firma będzie korzystać zarówno z długiej, jak i krótkiej wersji logo, rozszerzając i budując większy kapitał wokół krótkiej formy „J&J”, aby pokazać się w bardziej osobisty, współczesny sposób – zwłaszcza w interfejsach cyfrowych. Marka będzie również widoczna w ruchu i będzie reagować na różne środowiska.
Nowy ampersand oddaje troskliwą, ludzką naturę. Teraz prezentuje się jako bardziej rozpoznawalny na całym świecie symbol i reprezentuje otwartość marki, a także połączenia, które ożywiają cel firmy.
– Wolff Olins

Zamiast logo J&J będzie Kenvue
Johnson & Johnson nie jest już firmą skierowaną do konsumentów, nie ma marek, które reprezentują ją w aptece. Kiedy kupują Państwo paczkę Band-Aids lub nawet produkty Johnson’s dla niemowląt, które tradycyjnie nosiły logo Johnson & Johnson, wkrótce nie będą już go nosić, ponieważ ostatecznie pojawią się na nich logo Kenvue. Johnson & Johnson, tak jak niektórzy z nas ją znali i rozpoznawali, nie jest już tą firmą. Więc…
Naturalne jest kwestionowanie decyzji o porzuceniu logo z ponad stuletnim kapitałem – kursywne logo pojawiło się w pierwszych produktach firmy – ale w przypadku bardzo podobnym do niedawnej Nokii, Johnson & Johnson musi zasygnalizować i mocno zasygnalizować, że nie jest już firmą, którą większość z nas kojarzy z tą nazwą, głównie dostawcą dziesiątek marek konsumenckich, które leczą nasze liczne rany. Czy firma mogła zachować oryginalne logo? Możliwe. Ale jeśli spojrzeć na stare logo, to czy właściwie reprezentuje ono firmę, która próbuje zająć się złożonymi chorobami lub budować złożone urządzenia medyczne? Być może, ale nie do końca. Co ważniejsze, skojarzenie z tymi rzeczami po prostu nie istnieje. To logo kojarzy się z produktami codziennego użytku.

To już koniec
Oznacza to, że po ponad 135 latach kursywne logo dobiegło końca i będę pierwszym, który przyzna, że jest to nieco smutne, zwłaszcza że ewoluowało w naprawdę dobrze wykonany znak słowny, któremu udało się zachować poczucie współczesności i aktualności. Nowe logo nie jest złe i nie jest świetne. Jego największą przeszkodą w projektowaniu jest po prostu to, że nie jest już starym logo, więc w porównaniu z nim przegrywa dyskusję. Podobać się może pogrubiona, kontrastowa czcionka bezszeryfowa. Jest dobrze wykonana i wygląda korporacyjnie, więc spełnia cel przekształcenia Johnson & Johnson z marki konsumenckiej w markę korporacyjną. Być może, jeśli jest jakiś element we wszystkich powyższych obrazach, z którego można się cieszyć, to jest to animacja między pełnym logo a skróconym logo.
Czy logo jest laboratoryjne?
Jak najbardziej. I to, wraz z poniższym oznakowaniem lobby, jest zakresem tożsamości prezentowanej w tej chwili, chociaż, kopiąc trochę głębiej, istnieje nowa niestandardowa rodzina czcionek, którą najlepiej można docenić na stronie internetowej J&J MedTech, która wydaje się być jedynym aspektem firmy, który otrzymał najświeższą warstwę farby. Pojawiają się również powtarzające się obrazy w stylu duotone, takie jak ten, oraz niektóre blokowe kompozycje i animacje, jak widać na niezbyt skwierczącym wideo poniżej.
Ten duży redesign cierpi z powodu braku demonstracji tego, jak nowy Johnson & Johnson komunikuje się i manifestuje w świecie, który być może pomógłby nam bardziej zaangażować się w tę drastyczną zmianę. Opierając się na kilku wskazówkach dotyczących tożsamości można sobie wyobrazić, że byłaby to bardzo dobrze przyjęta tożsamość, ale niestety to, co pozostało, to głównie szok związany ze zmianą. Trzeba jednak przyznać, że logo bez wątpienia osiąga cel, jakim jest zasygnalizowanie zmian i rozpoczęcie nowej ery w Johnson & Johnson, w której firma na co dzień jest praktycznie poza świadomością konsumentów.
Dlaczego?
Firma musi zapłacić 8,9 miliarda dolarów, aby uregulować dziesiątki tysięcy roszczeń. Ich puder dla niemowląt na bazie talku powodował raka – choć to będzie już chyba problem Kenvue.
Projektowanie nowego LOGO?
Skontaktuj się ze mną!