Jak sprawdzić, czy logo to plagiat? Większość firm decyduje się na stworzenia dla swojego przedsiębiorstwa loga, które także będzie wizytówką firmy oraz usług, jakie oferuje. Logo firmowe jest także znakiem, który wyróżnia daną markę wśród innych. Staje się oczywiście jedyne w swoim rodzaju. Gotowy znak firmowy danej firmy będzie dostępny w internecie na wizytówkach czy też gadżetach firmowych. Klient korzystający z usług przedsiębiorstwa, będzie więc kojarzył je z marką, logiem tej właśnie konkretnej firmy.
Logo firmowe a prawa autorskie
Firmy decydujące się na posiadanie logo, zastawiają się nad różnymi kwestiami związanymi z jego wdrożeniem. Przede wszystkim komu to zlecić? Czy takie logo nie będzie plagiatem? Czy ktoś już nie posiada marki graficznej, jaką właśnie posiadamy?
Oczywiście powinniśmy się skupić na tym co tak naprawdę jest potrzebne, by nasze logo było jedyne w swoim rodzaju. Dlatego też poniżej tego artykułu postaramy się poruszyć kilka kwestii związanych z prawami autorskimi dotyczącego logo graficznego firmy, przedsiębiorstwa czy też produktu.
Jak sprawdzić czy nasze logo nie jest plagiatem?
Dużo firm, szczególnie tych, co zamierzają mieć logo swojego przedsiębiorstwa, szuka konkretnego rozwiązania problemu z potwierdzoną oryginalnością elementu graficznego swojej firmy. Chodzi o to czy zaprojektowane logo nie będzie plagiatem.
W głównej mierze nie da się jednoznacznie sprawdzić czy nasze logo nie jest plagiatem. Oczywiście w jakiś sposób możemy porównać grafiki znajdujące się w zasobach internetu z naszą konkretną grafiką logo. Jednak nie będzie to w stu procentach pewna odpowiedź na to, czy marka graficzna jest jedyna w swoim rodzaju.
Jednak za pomocą wyszukiwarki internetowej mamy możliwość porównania wyszukiwanego elementu graficznego z innym za pomocą narzędzia umożliwiającego przeszukiwanie grafik w zasobach całej globalnej sieci internetowej. Jest to oczywiście jakiś pomysł na upewnienie się, czy nasza grafika jest oryginalna i tylko nasza. Bezsprzecznie musimy pamiętać, że nie wszystkie logo są wrzucane do zasobów internetu.
Istnieją elementy graficzne z różnych lat, które nie były i nie są udostępniane w internecie. Więc w tym wypadku wyszukiwarka porówna naszą grafikę z tymi elementami graficznymi, które zostały umieszczone jedynie w internecie.
Dlatego tak ważne jest, by pamiętać, aby firma lub osoba, która projektuje dla nas logo firmowe, miała świadomość, że to ona daje nam pewność. Gwarancję, że element graficzny zaprojektowany dla nas będzie oryginalny.
Powinniśmy pomyśleć o specjalnej klauzuli w umowie. Takowy zapis gwarantuje nam, że logo stworzone przez projektanta, grafika jest oryginalne i że to on bierze za to odpowiedzialność.
Pamiętajmy także, aby w umowie umieścić szereg informacji. Zdania, że autorskie prawa majątkowe odnośnie zaprojektowanego dla nas logo będą nam przekazane w całości po ukończeniu zlecenia projektowego logo.
Wschodzący Białystok
Na szczęście miasto Białystok było czujne na pojawiające się w internecie negatywne komentarze i zdecydowało się na lekki kosmetyczny zabieg zmieniający grafikę logo. Tym samym to logo to już nie plagiat. Czy jest lepiej? Oceńcie sami.
Jak sprawdzić czy nasze logo to plagiat? Podsumowanie
Możemy sami sprawdzić, czy nasze logo jest oryginalne i nie jest plagiatem za pośrednictwem internetu. Czy też skorzystać z narzędzi do porównywania zdjęć graficznych dostępnych w internecie, czy innych zasobach. Natomiast nie da nam to w stu procentach pewności, że mamy produkt oryginalny, a przy tym stracimy dużo czasu na szukanie i sprawdzanie zasobów.
Jedyne rozsądne rozwiązanie to zawrzeć z projektantem czy grafikiem specjalną umowę, która zagwarantuje nam, że stworzony przez niego produkt będzie oryginalny. Natomiast my będziemy mogli spać spokojnie z myślą, iż mamy dokument gwarantujący nam oryginalność naszego loga.
Interesuje Cię stworzenie unikalnego logo?
To świetnie ponieważ nasze projekty nie są obciążone prawa osób trzecich.
Tak jak? Możemy coś dla Ciebie stworzyć?