Znana już od lat Polakom firma DECATHLON ma nowe logo. Decathlon to międzynarodowa sieć sklepów sportowych, znana z szerokiej gamy produktów sportowych dostępnych w przystępnych cenach.
Historia Decathlon
Firma została założona w 1976 roku we Francji przez Michela Leclerca. Początkowo działalność skupiała się na sprzedaży wyłącznie produktów w dziedzinie wędkarstwa. Jednak szybko zaczęto poszerzać asortyment o inne dziedziny sportu. Decathlon jest znany z własnych marek produktowych, takich jak Quechua, Kalenji czy Domyos, które oferują wysokiej jakości sprzęt sportowy w konkurencyjnych cenach. Obecnie Decathlon posiada sklepy w ponad 60 krajach na całym świecie, a ich oferta obejmuje praktycznie każdą dyscyplinę sportu, od wspinaczki po jazdę na rowerze czy nurkowanie. Firma jest także zaangażowana w działania związane z promocją aktywnego trybu życia i dostępności sportu dla wszystkich.
Stare logo Decathlon
No cóż było całkiem dobre. Było rozpoznawalne i miało tak dużo wartości, że mogło pewnie pozostać takie same na zawsze i nadal radzić sobie równie dobrze, ale trudno zaprzeczyć, że wyglądało trochę przestarzale, częściowo ze względu na matowy niebieski kolor, a częściowo ze względu na bardzo ciasne rozmieszczenie liter – charakterystyczne dla lat 70. Nowe logo świetnie zmodernizowało słowo marki, rozluźniając śledzenie, otwierając przestrzenie między literami i przerysowując sygnaturę „CA” z o wiele płynniejszym przejściem i lepszym wyważeniem względem linii podstawowej, co pomaga, aby nie wyglądało już tak, jakby unosiło się w powietrzu. Być może najbardziej „kontrowersyjnym” ruchem jest górny koniec „C”, który wcześniej był równoległy do kąta „A” i teraz kończy się poziomym pociągnięciem… Osobiście bardzo podoba mi się ten gest i pomaga on, aby „C” wyglądało bardziej jak „C”, a nie jak „O”. Jeden negatywny drobiazg to nowa ujemna przestrzeń między „L” a „O”, która niestety jest zbyt szeroka, ale nie ma łatwego rozwiązania. Ogólnie, razem z nowym niebieskim kolorem, logo zachowuje wszystkie rozpoznawalne cechy starego, ale z połyskiem następnej generacji, co stanowi korzystną poprawę.
Skąd pomysł na dodanie sygnetu?
A teraz ikona… Jeśli chodzi o ikony typu „swoosh”, to sądzę, że ta jest dobra, przynajmniej pod względem wykonania. Praca z krzywymi Beziera jest dosłownie bezbłędna, doskonale radząc sobie z różnicami grubości linii krzywych i zderzeniem z prostymi, pionowymi liniami. Ikona czyta się jak abstrakcyjne „D”, może wyglądać jak góra (ze względu na sprzęt i odzież outdoorową, które sprzedają), i na pewno jest dynamiczna, więc koncepcyjnie ma sens, ale całościowo wydaje się trochę narzucona marce. Decathlon przetrwał (i odniósł sukces) przez dziesięciolecia bez ikony, więc dlaczego teraz ją wprowadzać? Wiem, że odpowiedź jest oczywista. Z powodu mediów społecznościowych. Nie było łatwego sposobu, aby przetłumaczyć stare słowo marki na skuteczny awatar. Również z powodu Nike’a. Kto nie chciałby ikony podobnej do „Swoosh”, którą można używać w tak elastyczny sposób i która może służyć jako natychmiastowo rozpoznawalna skrótowa reprezentacja marki?
Z tego, co rozumiem, Decathlon łączy również wszystkie produkty pod swoimi różnymi nazwami markowymi pod marką Decathlon, więc zdecydowanie widzę korzyść z posiadania kolejnego aktywa marki, które łatwo zjednoczy wszystkie te marki i które będzie abstrakcyjną, dynamiczną ikoną, która może wygodnie znaleźć się na wszystkim, począwszy od buta, aż po rakiety tenisowe. Więc chyba odpowiedziałem sobie na pytanie „dlaczego teraz to wprowadzić?”, ale nadal nie mogę pozbyć się tego uczucia, że ikona trochę została narzucona marce. Czas pokaże, a biorąc pod uwagę ogromną ekspozycję i obecność Decathlonu, jestem pewien, że ikona szybko zostanie przyjęta i wpadnie w umysły konsumentów.
Nie wszystko spójne
Większość pudełek świetnie prezentuje jednolitą, spójną markę, ale, oprócz koloru niebieskiego, to szczególne zestawienie identyfikacyjne wideo pokazuje lekko rozczłonkowaną tożsamość, próbującą zbyt wiele rzeczy na raz. Chociaż istnieje również unifikujący kątowy aspekt typografii, animacji i aranżacji zdjęć, wszystkie różne podejścia wydają się należeć do różnych marek. Nawet kilka przykładów fotografii wydaje się być rozrzuconych — są to ładne zdjęcia, i rozumiem trudność w fotografowaniu każdego potencjalnego klienta w każdej potencjalnej dziedzinie sportu, ale nie ma niczego konkretnego, co je łączyłoby. Jednak animowana ikona jest fajna.
Typografia
Prowadzeniem tożsamości jest nowy niestandardowy font zaprojektowany we współpracy z Grilli Type, który zaczyna jako ok grotestkowy bezszeryfowy, a następnie jest przepełniony kilkoma znakami, których oś i kąty są modyfikowane, aby odzwierciedlić kąt ikony oraz „A” w logo. Chcę go polubić i myślę, że to stosunkowo „edgy” podejście dla takiej mainstreamowej marki, ale wydaje mi się, że poszli tylko do 7 lub 8, zamiast do 11 (albo nawet 10), jeśli chodzi o zakłócenie spowodowane przez te znaki, więc kilka razy, kiedy się pojawiają, i skromność, z jaką się pojawiają, wśród dość normalnej typografii, sprawiają, że wygląda to prawie jak błędy, a nie zamierzone momenty napięcia. Spot reklamowy jest dość ładny i podoba mi się sposób mieszania treści wygenerowanych przez użytkowników z bardziej dopracowanym materiałem wideo, a także dobra pisownia, ale nawet tam wydaje się, że próbują podkręcić tempo i nie do końca im się udaje — to tak, jakby wszystko zostało powstrzymane o krok przed startem.
NADAL BEZ SWOJEGO LOGO?
Odważ się to zmienić!