Nowe logo Warszawy to ukłon w kierunku historii miasta. Z przestrzeni znika używane dotychczasowe logo „Zakochaj się w Warszawie” używane w celach promocyjnych miasta od 2004 roku.
Skąd ta zmiana?
Urzędnicy ratusza tłumaczą konieczność zmiany kilkoma czynnikami. „Lekkość” przedstawiająca dotychczasową syrenkę ma się nijak do dzisiejszych czasów – rzekoma pandemia, konflikt za wschodnią granicą, galopująca inflacja (przyp. aut.). Potrzeba lepszej komunikacja wyłania się tutaj na pierwszy plan. Poprzednie logo miasta st. Warszawa było już „pełnoletnie”. 18 lat to dużo i z całą pewnością trendy graficzne przez ten czas zmieniły się, a co za tym idzie również atrakcyjność i czytelność logo uległa zmniejszeniu.
Powrót do przeszłości
Nowe logo miasta st. Warszawa to powrót do roku 1938. W rezultacie przeprowadzonego w tamtym czasie konkursu grafik artysta Feliks Szczęsny Kwarta zostaje jego laureatem. Nowy znak jest ścisłym nawiązaniem do herbu m.st. Warszawy i stanowi jego graficzne uproszczenie.
Przyzwyczajenia
Jak tłumaczy Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta plan od początku zakładał stworzenie znaku nie będącego czymś zupełnie nowym, do czego zapewne znaczna część mieszkańców musiałaby się od początku przyzwyczajać.
„Zależy nam, aby komunikacja wizualna m.st. Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna”.
Nowa twarz
Niewątpliwie od samego początku całość prac projektowych konsultowana była ze znawcami tematyki z Muzeum Warszawy – istotna bowiem była tutaj poprawność historyczna. Nowa „Syrenka” bezsprzecznie rzeczywiście jest znakiem graficznie poprawnym – grafika jest schludna i zapewne będzie bardzo dobrze pełniła swoja marketingową rolę w promocji miasta.
Powątpiewam nieco w celowość rzekomo użycia profilu słynnej warszawianki Marii Skłodowskiej-Curie, ponieważ przy takiej prostocie wykonania nie dostrzegam tutaj cech podobieństwa.
Ale co tam. Ważne, że całość oddaje silną i zdecydowaną kobietę.
Ile kosztowało nowe logo m. st. Warszawa?
Mowa tutaj o kwocie 150 tys. zł., które ratusz wyłożyć. Zapewne wyobrażasz sobie, że pewnie to majątek za kolorowy znaczek. Jednak nie. Dla porównania koszt poprzedniego logo wraz z całym koszykiem identyfikacji wizualnej wyniósł 195 tys. zł. – jest taniej pomimo takiej inflacji!
Na koniec pytanie, które co rusz pojawia się w głowie – dlaczego ratusz nie rozpisał konkursu, a od razu wybrał jedną jedyną firmę… hmm…
Nowy znak promocyjny Warszawy – Miasto Warszawa
Księga identyfikacji wizualnej miasta stołecznego Warszawy