Skip to main content

HISTORIA

Przedstawiamy case study propozycji nowej marki dla Palarni kawy We-Coffee z Bielska-Białej.

Pierwszą funkcjonującą kawiarnię Klient otworzył na Bielsko-Bialskiej Starówce.
Pod nazwą IRE’N’KA skrywał się nie tylko smak wyśmienitej kawy, bardzo nietuzinkowego ekspresu ciśnieniowego, ale także ciekawa historia pewnej znajomości. To właśnie początek działalności Klienta jest związany z tajemniczym Panem Ireneuszem. Dentystą z zawodu, a pasjonatem i znawcą kawy z zamiłowania. To właśnie Pan Ireneusz opowiadając z niebywałą pasją i ogromną wiedzą o kawie, gatunkach, sposobach palenia i przyrządzania miał znaczący wpływ na decyzję Klienta o starcie w tym biznesie.

Case study nowej marki dla palarnii kawy We-Coffee - opisanie dotychczasowej historii marki

PROBLEM

Użyta w języku angielskim nazwa firmy „WeCoffee”, może sprawiać trudności, polegające na:

Należytej wymowie
Osoby nie mające nigdy kontaktu z j. angielskim lub mający ten kontakt ograniczony zwykle starają się sprowadzić nazwę do słów, które znają. W tym przypadku:

  • zaimek „We” [wē] – może zostać odczytany jako „Wi” lub „Łi”,
  • rzeczownik „Coffee” [ˈkôfē] – może zostać odczytany jako „Kofi”,

Odnajdywaniu w sieci
Funkcjonująca nazwa firmy „WeCoffee” oraz w logo „WECOFFEE” są pisane zawsze razem. Sytuację tą zmienia nazwa domeny, która przedziela napis myślnikiem (we-coffee.pl). Należy podkreślić, że nie została dodatkowo zakupiona domena wecoffee.pl i ustanowione przekierowanie (301).
Nazwa z myślnikiem jest o wiele łatwiejsza do przeczytania i zrozumienia. Jednakże – jednocześnie jest o wiele trudniejsza do wpisania. Znaczna część ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, a tam użycie myślnika jest trudniejsze niż napisanie jednego słowa ciągiem, choćby stanowiło ono zlepek dwóch słów. Nazwę z myślnikiem trudniej też przedyktować – o wiele łatwiej dyktuje się nazwę bez myślnika.

Case study nowej marki dla palarnii kawy We-Coffee - ukazanie istniejącego problemu marki.

Zapamiętaniu / Odróżnianiu
Począwszy od Ameryki środkowej poprzez Południową, Afrykę i Azję niemalże wszędzie nazwy kawiarni związane są z wyrazem „coffee”. Tak, na świecie jest to bardzo dobrze znany wyraz, jednak jeśli popatrzeć od strony namingu (tworzonej nazwy produktu) to ciężko jest takie miejsca od siebie odróżnić. Przykładowo kawiarnie na Javie w 90% posiadają kombinację słów Java i Coffee. Czy dodanie wyróżniającego się logo spowoduje aż tak dużą różnicę? W Polsce sprawa nazewnictwa wygląda bardzo podobnie.

Dobrą stroną nazwy „WeCoffe” jest możliwość jej adaptowania poprzez wplatanie pomiędzy
słowa składowe „We” a „Coffee” innych angielskojęzycznych słów. Tak przykładowo powstał
funkcjonujący zapis „We make good Coffee”.

Case study dla palarnii kawy We-Coffee - ukazanie istniejącego problemu marki.

KONCEPCJA

Istnieje realna potrzeba stworzenia jednej spójnej marki. Brand, który nawiązałby do założycielskich początków i kontynuowanej pasji. Co zatem łączy istniejącą niegdyś „IRE’N’KA” i obecne „WECOFFEE„?

Z całą pewnością są to ludzie, którzy tworzyli i tworzą miejsce, gdzie zapach palonej kawy oraz późniejszy jej smak jest czymś, o czym można dyskutować długimi godzinami. To fakt!

Co jeszcze?
To również wyselekcjonowanie ziarna kawy pochodzące z najodleglejszych zakątków świata, gdzie uprawy pochodzą z górskich rejonów, bogatych w powulkaniczną glebę, a zbiory jagód odbywają się w sposób tradycyjny. Tak.

To wszystko prawda. Co więc sprawia, że wszystkie powyższe starania na samym końcu mają tak znakomity finał pod postacią smacznej i aromatycznej filiżanki kawy?

To proces termicznej obróbki cieplnej jakiemu są poddawane wszystkie ziarna kawy. To palenie sprawia, że ziarna nabywają swoich unikalnych cech i właśnie na tym polu zbudowaliśmy naszą historię.

Przedstawienie koncepcji nazwy i logotypu

NAZWA

Nowa nazwa powinna wybudzać określone emocje.

Jeśli klienci sami potrafią dostrzec związek nazwy z oferowanym produktem, usługą – zdobyliśmy ich ciekawość. Taki proces przebiega znacznie sprawniej w momencie, gdy nazwa jest prosta do zapamiętania.
Dobra nazwa firmy tak dalece jak to tylko możliwe powinna nawiązywać do czegoś co znamy,
kojarzymy i jesteśmy w stanie zwizualizować.

Przedstawienie koncepcji nazwy i logotypu

SYGNET

Sygnet to element logo – część związana ze znakiem graficznym.

Sygnet* przedstawia ziarno kawy ukształtowane w taki sposób, aby dodatkowo ukazywało słońce. To właśnie dzięki słońcu roślinność na całym świecie wzrasta i wydaje plon. Nie zapomnijmy, że O!PALONA to także Dom Chleba. Stąd pojawił się pomysł wrysowania bochenka w nasz projekt. Teraz widoczny jest już cały obraz.

* Przedstawiony sygnet jest pracą koncepcyjną. Ten nieuformowany szkic ma za zadanie
oddanie pomysłu autora. Koncepcja wymaga dalszego opracowania przed wdrożeniem.

We-Coffee - przedstawienie koncepcji nazwy i logotypu

DLACZEGO O!PALONA?

Kilka powodów, które z punktu brandingu i rynkowego sukcesu warte są podkreślenia

To wyjątkowa szansa na:

  • wyróżnienie się na rynku poprzez swoją unikalność (mnogość nudnych polskich i zagranicznych nazw),
  • wzbudzenie zainteresowania (a dlaczego właściwie Opalona?),
  • duże pole do kreowania nazw produktów,
  • możliwość edukowania (poprzez systematyczne wciąganie klientów w ciekawe historie),
    Dwa ziarenka kawy rozmawiają opalające się w słońcu – „moja droga zupełnie nie rozumiem dlaczego chcesz już iść. Słońce przecież nadal pięknie opala”
  • możliwość stworzenia Brand Heroes,
  • możliwość wykorzystania dotychczasowych ilustracji postaci (ryc. 1),
  • zatrudnieniu Opalonej Irenki – baristki kelnerki 🙂
Case study dla palarnii kawy We-Coffee

Interesuje Cię usługa Tworzenia nowej marki?

Pamiętaj! Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące Twojego biznesu skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo
(tel. 606 170 256 / biuro@logarytm.com.pl)

Leave a Reply