Negatywna przestrzeń w logo to bardzo innowacyjny sposób, aby wyróżnić się w tłumie. Poważnie! Jednym z niedoścignionych trendów w projektowaniu logo jest wykorzystanie tzw. „negatywnej przestrzeni”. To sztuka, której jestem i Ty też zostaniesz największym fanem. Czytaj do końca!
To koncepcja, która pozwala wydobyć z logotypu ukryty przekaz za pomocą subtelnej gry pozytywnych i negatywnych przestrzeni. W tym artykule zanurzymy się w fascynującym świecie tzw. „negatywnej przestrzeni” i zobaczymy, dlaczego jest to tak niezwykłe wizualne doświadczenie.
Tego nie można negować
Negatywna przestrzeń to technika projektowania, która polega na wykorzystaniu przestrzeni otaczającej elementy logo/logotypu w celu lepszego unaocznienia kluczowego elementu. Jest to swoiste odwrócenie tradycyjnego podejścia, w którym skupiamy się głównie na samej dobrze widocznej części logo, a nie na tym, co przedstawia dodatkowo.
Zastosowanie negatywnej przestrzeni w logo może prowadzić do niezwykłych rezultatów. Poprzez zręczne manipulowanie przestrzenią, można stworzyć wizualne złudzenia, które przyciągają wzrok i zaskakują odbiorcę. Przez subtelne rozdzielenie elementów logo, twórcy potrafią wprowadzić dodatkowy poziom znaczenia i zaintrygować obserwatora.
Popularny, ale nie och i ach
To logo bardzo często jest podawane jako przykład wykorzystania negatywnej przestrzeni. Jednak umówy się – średnio rozgarnęty grafik wpadłby na ten pomysł 🙂
Jednym z najbardziej znanych przykładów negatywnej przestrzeni jest logo FedEx. Jeśli przyjrzysz się uważnie, zauważysz, że pomiędzy literami „E” i „x” ukryta jest strzałka. To subtelne, ale genialne wykorzystanie przestrzeni, które dodaje logo FedEx nie tylko estetyki, ale również przekazu związku z szybką i skuteczną dostawą.
Słodkie logo Toblerone
Innym ciekawym przykładem jest logo marki Toblerone, słynnego producenta szwajcarskich czekolad. Przyjrzyj się uważnie literom „T” i „o” w nazwie Toblerone. W negatywnej przestrzeni pomiędzy nimi, zobaczysz subtelnie ukryty kontur góry Matterhorn. To nie tylko odwołanie do szwajcarskich korzeni marki, ale również nawiązanie do legendy związanej z tym majestatycznym szczytem.
Z naszego rodzimego podwórka
Super, że tutaj jesteś. Czytaj dalej!
Nie można przejść obok logo, które zostało stworzone przez Łukasza Kowalskiego specjalnie na uroczystość 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Pisałem o tym tutaj.
Wieluń
Logo obchodów 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej to majsterszyk. W porównaniu z zwykłą strzałką w logo FedEx jest … no sami oceńcie! Przestrzeń negatywna została wykorzystana w celu oddania ważności i znaczenia tego historycznego wydarzenia, jednocześnie pozostawiając miejsce dla interpretacji i refleksji. Jest to godne uwagi i adekwatne logo, które honoruje pamięć o tych, którzy cierpieli i walczyli w czasie wojny. Pamiętajmy, że pierwsze bomby spadły na Wieluń!
Oceniaj
Gdy następnym razem spojrzysz na logo, zwróć uwagę na przestrzeń między elementami. Możesz być mile zaskoczony(a) ukrytymi wizualnymi wrażeniami i znaczeniem, które odkryjesz. Negatywna przestrzeń to niewątpliwie fascynujące wizualne doświadczenie, które sprawia, że znak graficzny nabiera nowego życia i staje się niezapomnianym elementem identyfikacji.