Konia z rzędem temu kto rozszyfruje co onacza nowe logo Muzeum Narodowego w Krakowie. Czy jest kontrowersyjne? Z pewnością tak, ale czy to kogoś już po fakcie obchodzi? – z pewnością nie.
Muzeum Narodowe w Krakowie to muzeum utworzone przez Radę Miasta Krakowa uchwałą z 7 października 1879r. Zostało wpisane w 1998 do Państwowego Rejestru Muzeów. Posiada bogaty zbiór dzieł sztuki polskiej, europejskiej i pozaeuropejskiej, co stawia je na pozycji jednej z najważniejszych i najciekawszych kolekcji nie tylko w Polsce, ale na świecie. W początkach istnienia instytucji miasto Kraków przekazało dwie ówcześnie wyremontowane sale na pierwszym piętrze Sukiennic, jako pomieszczenia wystawiennicze dla muzeum. Kolekcja muzealna, składająca się w swych początkach z kilkunastu obrazów, nieustannie powiększana licznymi zapisami, donacjami i darami, rozwijała się w dużym tempie.
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Krakowie znajduje się przy alei 3 Maja 1. Budynek został wzniesiony w latach 1934–1989. Mieści trzy wystawy stałe Muzeum Narodowego w Krakowie: Broń i Barwa w Polsce, Galeria Rzemiosła Artystycznego oraz Galeria Sztuki Polskiej XX wieku. Ponadto w Gmachu Głównym organizowane są wystawy czasowe. – Wikipedia
Nowa identyfikacja wizualna MNK
24 kwietnia Muzeum Narodowe w Krakowie pochwaliło się na swoim fanpage’u nową, kompleksową identyfikację wizualną muzeum (MNK). W krótkiej informacji możemy przeczytać:
„Nowa identyfikacja wizualna nawiązuje do splotu, będącego metaforą przeplatania się w muzeum różnorodnych dziedzin sztuki, epok historycznych i obszarów pracy muzealnej. Linia splotu wykorzystana w znaku, będącym elementem systemu, symbolicznie spaja liczącą milion eksponatów kolekcję MNK, obejmującą dzieła od starożytności po współczesność, łącząc równocześnie dwanaście zróżnicowanych profilowo oddziałów w sieć.„
Poprzednie oraz nowe logo MNK
Komentarze podzielone
Jak w przypadku każdej zmiany niemalże usłyszeć można komentarze ludzi, którym zmiana się podoba, jak również tych, którym nowa zmiana nie przypadła do gustu. Tych drugich jest zdecydowanie więcej.
Pozytywnie odbierają zmianę
„Wyrafinowane. Przy pierwszym kontakcie logo było dla mnie mało czytelne, ale czułam, że kryje w sobie zagadkę i zaproszenie do gry w deszyfrowanie. Od wczoraj się zdążyłam do niego przyzwyczaić. Intuicyjnie szukam wzrokiem liter i mnie jakoś cieszy, sprawia frajdę, że są takie lekkie, a jednocześnie nieoczywiste. Wkomponowane w te filmiki wyglądają genialnie!”
„Świetne logo. Prawdziwa sztuka. Jak obraz, że trzeba przystanąć, zastanowić się co widzimy, a następnie pojąć wizję autora czytając wyjaśnienia co widzimy, ale za drugim razem patrząc na logo już czujemy się wtajemniczeni w ten sekret.„
Większość głosów na nie
„Drodzy Państwo, po co na siłę zmieniać i udziwniać? zmiana absolutnie niekorzystna. Proponuję wyjść przed Muzeum i zapytać 10 przypadkowych osób, aby rozszyfrowały logo. Zaręczam, że nikt nie wskaże właściwej nazwy. Jestem bardzo zawiedziona, że idą Państwo w takim kierunku i na siłę próbują być „modni”, o kolorze już nie wspomnę.„
„Jeśli znaczenie logo trzeba wyjaśniać tak wielu osobom w komentarzach, to znaczy, że jest złe. Szkoda, bo to zdecydowanie zmiana na gorsze.”
„jest straszne i nie wybronicie się z tego, wstyd mi tylko trochę za moje miasto. kolega wyżej świetnie podsumował czytelność światowych muzeów w kontrze z tym ornamentem. i naprawdę taki marny UX macie (lub jego brak), że nie zrobiliście badania na użytkownikach?”
„To smutne, ze w większości nowe logotypy starych marek są po prostu złe. I nie. Pomimo tego, że są złe nie przyzwyczajamy się do nich. Po prostu staramy się je ignorować. A co za tym idzie staramy się też ignorować reprezentowane przez nie podmioty. Takie zmiany jednoznacznie komunikują brak szacunku do starych klientów, w pogoni za nowymi, którzy być może wcale się nie pojawią. I tak jak wspominałam już w innym miejscu – to logo jest zdecydowanie antydostępnościowe. Szkoda, że (dosłownie) nie widzą tego młode projektantki, jeszcze większa szkoda, że nie widzą tego starzy i doświadczeni pracownicy muzeum.”
„Proponuję ankietę ” nowe logo zgadnij kogo” . Może to da Państwu do myślenia choć trochę. Rozumiem łączenie nowego ze starym, ale to logo ma nienaprawialny błąd – jest nieczytelne dla zdecydowanie zbyt dużej grupy odbiorców. Wyznacznikiem dobrego logo jest kojarzenie z marką. Nie przyzwyczajenie. „
Nie wszystko na minus
Mnie osobiście zmiana się podoba. I tyle. Nie urywa czterech liter. Wykorzystanie przestrzeni negatywnej możliwe mogłoby być przedstawione w lepszym świetle. Czy były inne koncepcje lepsze? Tego nie wiemy.
Choć na dzień dzisiejszy wiele osób opowie się za nie czytelnością znaku, to z czasem nie będzie już tego problemu. Dlaczego? Ponieważ rebranding ma na celu ujednolicenie przekazu w każdej możliwej sferze. Nowa identyfikacja wizualna daje taką możliwość. Niedługo w przestrzeni miejskiej Krakowa zobaczyć będzie można zauważyć charakterystczne banery, a 12 muzealnych odziałów również zyska nową tożsamość.
Wzornictwo Muzeum Narodowego w Krakowie
Wykorzystanie ważnych elementów identyfikujących oddziały muzealne i stworzenie im dodatkowych piktogramów uważam za słuszne i potrzebne posunięcie. Ciekawe i godne uznania jest wykorzystanie piktogramów i stworzenie przy ich pomocy portretu np. „Damy z gronostajem” (Torba poniżej).
Strona www
Tutaj czas się zatrzymał. Nie widać już polotu. Być może zakres zleconych prac nie obejmował tego.
Muzeum Narodowe w Krakowie (mnk.pl)