Aby marka Salomon z nowym logotypem mogła wypełnić stawiane przed nią oczekiwania, aż trzy zespoły projektantów (w tym były zawodowy snowboardzista) uczestniczyły w opracowaniu nowego logotypu marki Salomon.
Istotna wizerunkowo litera „S”
Znany monogram „S” i logo marki Salomon ewoluowały przez dekady, zdobiąc ikoniczny sprzęt do sportów zimowych (narty, snowboardy, buty), obuwie do biegania i wędrówek oraz odzież i sprzęt techniczny. Jako część odnowy marki „Tomorrow is Yours”, nowa wersja monogramu „S” i nowa czcionka logo „Salomon” zostały zaprojektowane przez grupę, w skład której wchodził wewnętrzny zespół projektowy, jak również dwa zespoły zewnętrzne – jeden kierowany przez byłą ikonę Salomon Snowboard David Benedek i Ricardo Ferrol, szwajcarskiego typografa; drugi przez Hugo Hoppmann, niemieckiego dyrektora kreatywnego.
„Ta nowa identyfikacja wizualna jest wspaniałym przejawem naszego „relaunchu” i pozostaje wierna historii osobowości naszej marki”
– David Farcot Dyrektor Kreatywny Salomon Snow Sports
Nowy monogram litery „S” i nowe logo „Salomon” pojawiają się na produktach Salomona od tego sezonu jesień/zima 2022-23. Oba zostały dyskretnie odsłonięte w ekskluzywnej kolekcji Blue Fire, która wystartowała w styczniu 2022 roku. Uważni fani mogli zauważyć wzór na nartach i deskach snowboardowych Salomona podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Pekinie. Aby stworzyć nowe logo na czas przed styczniową odsłoną w 2022 roku, połączone zespoły pośpiesznie w styczniu 2021 roku zaczęły jednocześnie współpracować. Codzienne spotkania przez trzy kolejne tygodnie przyspieszyły proces projektowania, ponieważ grupy badały opcje, dzieliły się opiniami i podejmowały decyzje w czasie rzeczywistym.
„Nasi wewnętrzni graficy pracowali już nad projektem logo 'Salomon’ i faktycznie tworzyli nowe produkty, jednocześnie uczestnicząc w tworzeniu logo z zespołami zewnętrznymi, więc każda nowa opcja logo była zintegrowana z projektem produktu” – wyjaśnił Farcot. „To dało nam bardzo dobre wyobrażenie o wpływie i jakości każdej opcji dla obuwia, odzieży, sprzętu i potrzeb komunikacji marketingowej”.
Udzielał się sportowo, a teraz…
Benedek, zawodnik teamu Salomon Snowboard przez 18 lat prowadzi kreatywną firmę konsultingową w Monachium. Był jednym z najbardziej znanych snowboardzistów swojej ery, którego kariera dosłownie eksplodowała na scenie snowboardowej na początku lat 2000, prezentując rzadkie połączenie stylu i technicznych trików. Segment Benedeka w 2002 roku w filmie snowboardowym Afterbang by Robotfood odegrał znaczącą rolę w rozwoju filmów snowboardowych i ogólnej kultury tego sportu.
Nowe logo Salomona to subtelny hołd dla historii marki, ale z nowoczesną aktualizacją. Aby rozpocząć projekt, Salomon zidentyfikował najsilniejsze, jego zdaniem, znaki dziedzictwa wśród kilku wersji logo z 75-letniej historii – „domowej roboty” wersji z lat 70-tych (kiedy Salomon stał się globalną marką) i innej z 1996 roku, stworzonej przez gwiazdę designu Neville’a Brody’ego, kiedy Salomon eksplorował arenę „Freedom Action Sports”.
„Salomon miał bardzo precyzyjny brief, więc wzięliśmy te dwa logo jako inspirację” – mówi Benedek. „Wewnętrzny zespół wykonał najdokładniejszą pracę bazową, jaką kiedykolwiek widziałem. Było tam tak wiele dobrej strategii i analizy różnych typów logo i tego, w jakim kierunku chcieli iść, a to wyznaczyło nam wąską ścieżkę, która była bardzo pomocna.”
Farcot przyznaje, że praca we współpracy przy projektach graficznych nie jest powszechna. Wymaga to wysokiego poziomu zaufania i przejrzystości, a także odłożenia na bok ego na rzecz sukcesu projektu marki. W tym przypadku pliki płynnie przemieszczały się pomiędzy wewnętrznymi projektantami, Hoppmannem i Benedekiem.
„Hugo wymyślił najlepszą wersję roboczą brandmarku, a następnie David i Ricardo przekształcili ją w doskonale sfinalizowane logo” – powiedział Farcot. „Następnie z tej bazy stworzyli monogram 'S’, który Hugo wykorzystał do stworzenia naszego nowego logo S/LAB i sygnatury Salomon Advanced”.
Było tak wiele dobrej strategii i analizy różnych typów logo i tego, gdzie chcą iść, i to ustawiło wąską ścieżkę dla nas, która była bardzo pomocna! Chcieliśmy unowocześnić logo o stabilne, współczesne trendy w projektowaniu, bez uciekania ludzi od marki. To prawie niewidzialny rebranding w pewnym sensie!
– David Benedek Projektant
Doświadczenie projektowania było wyjątkowe dla Benedeka ze względu na jego związek z Salomonem i dlatego, że czuł, że pracuje z przyjaciółmi.
„To było emocjonalne, aby połączyć się z czasem mojego życia jako snowboardzisty, który był bardzo ważny i wyjątkowy”, powiedział. „Następnie, z punktu widzenia projektowania, nie ma prawie żadnej marki, z którą pracuję, którą znam tak dobrze. Mam dobre pojęcie o rdzeniu marki i o tym, czym marka może być, a czym nie może być, więc to prawdopodobnie pomogło nam popchnąć nas w kierunku logo i czcionki, które są autentyczne dla marki i dobrego miejsca, aby być w przyszłości.”
Farcot uważa, że nowy znak firmowy jest manifestacją etosu projektowego Salomona – bycie nadrzędnym w funkcji, z bardzo czytelnym i rozpoznawalnym znakiem; bycie radykalnym w projekcie, z bardzo prostą i prostą estetyką; i bycie obsesyjnym w stylu, z ekstremalnym poziomem graficznego wyrafinowania.
Ciężka, jednak owocna współpraca
„David i Ricardo męczyli się nad każdym promieniem, odstępem, grubością i kątem, aby uczynić go absolutnie doskonałym” – powiedział Farcot.
Z perspektywy Benedeka, był to ogólnie dobry wysiłek grupowy.
„Nie powiedziałbym, że połączyliśmy logo z lat 70-tych i 96-tych, ale połączyliśmy charakter S i M i przesunęliśmy rzeczy, aby stworzyć połączenie z tym, co czuje się jak marka”, powiedział. Chcieliśmy unowocześnić logo za pomocą stabilnych, współczesnych trendów w projektowaniu, nie odciągając ludzi od marki. To prawie niewidzialny rebranding w pewnym sensie. Jest autentyczny i czuję, że dotyka charakteru Salomona”.
Hoppmann jest zachwycony, że odegrał rolę w napisaniu kolejnego nowego rozdziału w historii Salomona.
„Zanurzenie się w bogatej historii marki i zaprojektowanie nowego logo Salomona było dla mnie ogromnie inspirującym, pełnym koła doświadczeniem” – powiedział Hoppmann. „Rysowanie, tworzenie koncepcji, majstrowanie przy szczegółach i ścisła współpraca z Ricem, Davidem i resztą niesamowitego zespołu to była fantastyczna jazda. Jestem głęboko wdzięczny za to, że otrzymałem możliwość odciśnięcia swojego śladu na przyszłości Salomona.”