Nowe logo Carlsberg jest w przeciwieństwie do starego logo Carlsberg na pierwszy rzut oka niczym się nie różni. Niech tak pozostanie, bowiem zmiany są bardzo subtelne.
Carlsberg to niezaprzeczalnie jedna z najlepiej znanych marek piwa na świecie. To założone w 1847 r. w duńskiej Kopenhadze przedsiębiorstwo w ciągu ponad 150 lat urosło do skali światowego piwnego giganta.
Pomysłodawcą i założycielem był J. C. Jacobsen. Znany duński filantrop i miłośnik sztuki.
Spuściznę po tacie odziedziczył jego syn Carl, od którego imienia wziął się pomysł na stworzenie nazwy przedsiębiorstwa, a dzisiaj każdej butelki piwa. Z pośród ponad 500 marek piw wchodzących w skład portfolio Carlsberg Group to właśnie piwo stworzone przez Carla Jacobsena uchodzi za to najbardziej rozpoznawalne. Jest nim 5-cio procentowy lager, którego Carl uwarzył w 1904 roku! Jest zatem czym się pochwalić.
Założyciel J. C. Jacobsen stojący obok stolika z recepturą jasnego piwa typu lager.
Obraz autorstwa Augusta Jerndorffa (1886)
Ekspansja na Polskę
Carlsberg posiada udziały większościowe w wielu ważnych europejskich browarach. Są wśród nich Carlsberg UK (Wielka Brytania), Carlsberg Sweden (Szwecja), Ringnes (Norwegia), Sinebrychoff (Finlandia), Holsten Brauerei AG (Niemcy). Kierownictwu firmy nie umknął również polski rynek. Stworzona na potrzeby rodzimej dystrybucji Carlsberg Polska stała się oficjalną filią grupy Carlsberg.
W 2004 r. Grupę Okocim w całości przejmuje Carlsberg. Trzeci co do wielkości udział w polskim rynku (14,4% ) nie umknął duńskiemu kierownictwu, a okazja nabycia 100% udziałów Okocimia została wykorzystana.
Pod jakimi nazwami na polskich sklepowych półkach kryje się Carlsberg?
Są to Harnaś, Kasztelan, Okocim, Somersby, czy już nie tak wysoce reklamowany i zasilający przeważnie najniższe stany półkowe – Piast.
Prawdopodobnie najsubtelniejsza zmiana logo na świecie.
Choć długie i gorące letnie dni za nami, a kolejna karta miesiąca ponownie przewrócona, to dobrze jest czasem wrócić myślami do wakacji i napływającego wraz z nimi orzeźwienia.
A skoro o orzeźwieniu mowa to warto nawiązać do wiadomości, która w poprzednim miesiącu obiegła świat designu. Oto właśnie zakończyły się prace związane z rebrandingiem marki Carlsberg.
Za niewielkimi z pozoru zmianami kryją się dwie współpracujące przy tym projekcie firmy. Obie pochodzą z Wielkiej Brytanii. Są to Taxi Studio oraz Ginger Monkey.
Nawiązując współpracę z firmą Carlsberg mieliśmy na uwadze fakt tworzenia czegoś na naprawdę światową skalę. Zadaniem, z którym przyszło nam się zmierzyć było zjednoczenie różnorodnych rynków za pomocą prostego, ale wszechstronnego systemu identyfikacji wizualnej, będącego tożsamym z zasadami duńskiego designu.
Mając na uwadze 171-letnie dziedzictwo marki, niektóre istniejące na przestrzeni lat elementy marki Carlsberg zostały ponownie starannie przeprojektowane, tym samym zapewniając idealną równowagę między formą, a funkcją.
W tej chwili elementy te wzajemnie łączą się, tworząc spójny dla wszystkich globalnych wariantów Carlsberga przekaz. Główne widoczne po zmianie elementy dotyczą logo, liścia chmielu, korony, kroju czcionki, a także podpisu założyciela Carlsberga J. C. Jacobsena.
– Taxi Studio
Zasadniczo logo Carlsberg pozostaje niezmienione i wygląda na pierwszy rzut oka tak samo. Jednak czy na pewno?
Choć nowy znak zachowuje wszystko, co związane było z oryginałem to całość wygląda znacznie czytelniej niż dotychczas. Szczególną uwagę zwraca dopracowane połączenie liter „ar” oraz „ber”, gdzie łączące linie tworzą teraz całość, a nie tylko zlepek kolejno występujących po sobie liter.
Spośród pozostałych ciekawych elementów logotypu wymienić można:
– wyraźny liść będący teraz zakończeniem litery „r”,
– lepsze wypośrodkowanie oraz zgrabniejszą formę charakterystycznego liścia chmielu.
Nowa butelka piwa Carlsberg
Mamy wrażenie, że powrót do klasycznej butelki z szyjką oraz dużym, czytelnym i co istotne horyzontalnie zapisanym logo Carlsberg na etykiecie sprawi, że piwo znacznie lepiej prezentować się będzie na sklepowych półkach.
Czy Snap Pack Carlsberga zmniejszy ilość odpadów z tworzyw sztucznych?
Przy okazji premiery nowego logo firma Carlsberg ogłosiła również, że zamierza zmniejszyć ilość odpadów pochodzenia sztucznego. – Dodajmy, którego sami są producentem.
Gra toczy się o sporą stawkę, ponieważ chodzi o bagatela ponad 1200 ton odpadów tego surowca rocznie ( ekwiwalent ok. 60 milionów plastikowych toreb).
Tym zbawiennym, proekologicznym krokiem ma być wyparcie z rynku znanych i powszechnie stosowanych termokurczliwych opakowań zbiorczych. Nowy model łączenia puszek ma opierać się głównie na zastosowaniu specjalnego kleju. Duńscy eksperci przewidują, że przełoży to się na zmniejszenie pochodzącego tylko z branży piwnej plastiku o nawet o 76%. Snap Pack, bowiem tak nazywa się ta innowacyjna technologia ma już wkrótce na stałe zastąpić trzymający puszki strecz.
A tak na marginesie…
spójrzcie na te puszki. Prezentują się znacznie lepiej niż butelki 🙂
* * *
Interesuje Cię usługa projektowania logo?
Pamiętaj! Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące Twojego biznesu skontaktuj się z nami telefonicznie lub mailowo (tel. 606 170 256 / biuro@logarytm.com.pl)