Dziś wielu przedsiębiorców chce zabezpieczyć się i swoją firmę przed wieloma różnymi zagrożeniami. Jednymi z nielicznych okazuje się kradzież logo czy też nazwy firmy. Aktualnie większość branż działa w sieci, dlatego dostęp do tych dwóch rzeczy jest ułatwiony. Jak zatem należycie się ochronić?
Dlaczego warto chronić nazwę i logo firmy?
Jednym z najważniejszych powodów, dla których warto chronić logo i nazwę firmy jest fakt, że to właśnie pod tym znakiem budowaliśmy naszą działalność. Pod konkretnym znakiem towarowym — w który często przedsiębiorcy inwestują ogromne kwoty, jest ogrom pracy, czasu włożonego w rozwinięcie działalności oraz klienci, którzy dzięki intensywnym działaniom rozpoznają firmę. Co w sytuacji, gdy nagle ktoś w sieci działa pod tym samym logo bądź nazwą? Być może konkurencja w ten sposób chce zniechęcić klientów do nas poprzez negatywne działania. Warto o tak przykrych konsekwencjach pomyśleć już na początku działalności!
Czym się w ogóle różni logo od nazwy?
Logo to znak towarowym, który postrzegamy jako elementy graficzne. Natomiast nazwa firmy to znak towarowy jednak opisywany w formie słownej.
Kradzież logo. Jak chronić mój znak towarowy?
Najważniejsze w ochronie znaku towarowego firmy jest rejestracja. To właśnie ona w momencie rejestracji daje przedsiębiorcy formalne prawo do tej marki. Co więc to oznacza? Przede wszystkim bezpieczeństwo.
Rejestrując nasze logo bądź nazwę konkurencja nie może naruszyć prawa i posługiwać się tym samym ani podobnym znakiem towarowym. W sytuacji, gdy inna firma będzie chciała sformalizować prawnie podobny znak towarowy – przedsiębiorca ma prawo, aby nie dopuścić do takiej sytuacji. Jak? Poprzez zgłoszenie sprzeciwu, a następnie złożenie wniosku o unieważnienie podobnego znaku towarowego do już wcześniej zarejestrowanego – naszego.
Co zatem warto chronić, logo czy nazwę?
Tak naprawdę jest to indywidualna kwestia. Jeżeli nazwa firmy jest związana z nazwiskiem przedsiębiorcy — bardzo prawdopodobne jest to, że ktoś o tym samym nazwisku założy swoją firmę i będzie mógł prawnie działać pod tą samą nazwą. Dlatego dla takich przedsiębiorców logo będzie wizytówką firmy. Jednak często za wyjątkową i niekonwencjonalną nazwą firmy idzie stworzone specjalne na jej potrzeby logo, które stanowi nierozłączny element. Wtedy natomiast warto zadbać o oba szczegóły, by były chronione. Na początku drogi zabezpieczającej nasz znak towarowy warto skontaktować się ze specjalistami. Szczegółowa analiza naszej działalności oraz znaku towarowego to rozwiązanie, nad którym warto się „pochylić”.
Warto przemyśleć ochronę naszego znaku towarowego. To właśnie cała działalność i trud wkładany w rozwój firmy jest przez klientów postrzegany jako całokształt, który stoi za nazwą i logo firmy. Warto zabezpieczyć się, by pozytywne wrażenie o firmie po zobaczeniu naszego znaku firmowego pozostało w klientach na zawsze.