W ciągu ostatnich 30 lat marka ŠKODA nie doświadczyła większej zmiany swojej tożsamości. Dzisiaj prezentuje swoje nowe logo. Oprócz nowego języka designu, czeski producent samochodów planuje również modernizację wyglądu marki. Częścią tej modernizacji jest również nowe logo ŠKODY.
„Dzięki nowej identyfikacji wizualnej przenosimy wygląd całej marki na wyższy poziom. Ewoluuje nie tylko nasze portfolio produktów, ale również nasi Klienci. Postrzegamy to jako idealną okazję, aby dostosować markę do dekady transformacji i zmodyfikować jej wygląd i sposób bycia, tak aby odpowiadał potrzebom i oczekiwaniom naszych klientów. Nasza nowa tożsamość korporacyjna podkreśla nasz nowoczesny i charakterystyczny design i wyraźnie pokazuje nasze podejście, które jest przede wszystkim cyfrowe. Jestem przekonany, że nasi Klienci będą nią zachwyceni!” – zauważa Martin Jahn, członek Zarządu ŠKODA odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.
Jednym z czynników napędzających zmiany była strategia NEXT LEVEL ŠKODA 2030, która kieruje czeskiego producenta samochodów bardziej w stronę elektryfikacji i digitalizacji. Tożsamość marki, w tym projekt logo i ogólne podejście do brandingu, musiały zostać dostosowane do tych dwóch trendów. „Coraz intensywniejsze wykorzystanie logo w różnych formatach cyfrowych skłoniło nas do przeprojektowania logo w dwuwymiarowej grafice, która jest łatwiejsza do rozpoznania i bardziej charakterystyczna na wyświetlaczach, a także w druku, niż dotychczasowy trójwymiarowy projekt” – mówi Petra Mackeová z działu marketingu firmy, wyjaśniając zasady stojące za zmianami.
Evergreen identity
Oprócz nowego projektu graficznego, branding przeszedł inne zmiany. Firma będzie teraz używać nazwy ŠKODA i tradycyjnej skrzydlatej strzały w pierścieniu bardziej oddzielnie, przy czym nazwa stanie się głównym narzędziem komunikacji. To typograficzne logo pojawi się nie tylko na tylnej części samochodów ŠKODA, jak to miało miejsce w ostatnich latach, ale także z przodu
Aby nadać słowu ŠKODA bardziej wyrazisty charakter, nadano mu nowy wygląd dzięki zintegrowanemu akcentowi „haka” nad literą S, pracując z symetrią i kombinacją krzywych i krawędzi. „Akcent był dla nas wyzwaniem: z perspektywy globalnej ma on tendencję do dezorientowania większości naszych Klientów. W nowej formie ten symbol będzie zintegrowany i wtopiony w symetrię logo, natomiast klienci na rynku krajowym i niektórzy inni nadal będą go rozpoznawać w liternictwie” – mówi Martin Pavlík, drugi członek zespołu marketingowego, który przygotował nową tożsamość marki.
Symbol skrzydlatej strzały również został zmieniony, choć nie tak zasadniczo. Logo zostało uproszczone na pierwszy rzut oka i teraz będzie miało płaską formę, co pozwoli czeskiemu producentowi samochodów na bardziej ekspresyjną pracę z kolorami. „Ta prosta dwuwymiarowa wersja jest bardziej efektywna zwłaszcza na urządzeniach mobilnych i umożliwia elastyczną integrację z różnymi formatami. Tą zmianą ŠKODA odpowiada na zwrot w kierunku jeszcze większej digitalizacji komunikacji. Nowa tożsamość obejmuje również dwa nowe odcienie zieleni, szmaragdowy i elektryczny. Niewiele marek ma kolor zielony tak zakorzeniony w swoim DNA jak ŠKODA. Nowe odcienie utrzymują związek z historią, ale także odświeżają design i mocniej nawiązują do elektromobilności” – mówi Petra Mackeová.
165 propozycji projektowych i ponad rok pracy
Zespół pracujący nad nową tożsamością marki był bardzo mały, ale otrzymał wsparcie z całego koncernu samochodowego. Prace trwały ponad rok i początkowo zespół pracował z łącznie 165 propozycjami, z których stopniowo wyłoniła się krótka lista trzech. Następnie ŠKODA poddała te wersje rygorystycznym testom, w których wzięło udział ponad 2200 respondentów z Czech, Niemiec, Włoch, Norwegii, Indii i Izraela. W oparciu o ich opinie zwyciężył projekt logo, który został właśnie zaprezentowany.
„Każda zmiana jest wyzwaniem. To naturalne, że niektórzy ludzie nie przyjmują zmian, a inni je popierają. W nowej tożsamości opinie klientów odgrywają kluczową rolę, co wynika z wartości naszej marki. Badania kliniczne wykazały, że w nowym wyglądzie marki osiągnęliśmy zrównoważone i postępowe zmiany, które przede wszystkim szanują naszych klientów, a także odzwierciedlają naszą strategię” – mówi Martin Pavlík.
Klienci i fani marki ŠKODA zaczną stopniowo spotykać się z nowym logo. Najpierw pojawi się ono na materiałach komunikacyjnych. Od 2024 roku logo zacznie pojawiać się również na nowych modelach. Logo i inne elementy marki będą również stopniowo pojawiać się w systemach informacyjno-rozrywkowych samochodów i u dealerów.
.